21 augustus 2002 -
Het vertrouwen in het internationale bedrijfsleven heeft een flinke deuk opgelopen na diverse faillisementen, fraude- en zelfverrijkingsaffaires. Hoe herken je organisaties die nog wel betrouwbaar zijn?
Volgens de toonaangevende managementdenker Karl Weick kan er veel worden geleerd van zogenaamde high-reliability organizations - bakens van relatieve zekerheid, zoals luchtvaartmaatschappijen en kerncentrales.
Betrouwbare organisaties Volgens hem hebben zulke bedrijven twee zaken gemeen: zij worden constant geconfronteerd met onverwachte dingen en zij opereren met een opmerkelijke consistentie en effectiviteit. Hun geheim is dat zij steeds gefocust zijn op 'het onverwachte' en zich snel kunnen aanpassen aan onverwachte dingen.
Vijf eigenschappen Volgens Weick hebben zeer betrouwbare organisaties onder meer de volgende eigenschappen:
1. Ze dutten niet in maar blijven alert op succes en falen 2. Ze luisteren naar de mensen in de frontlinie 3. Besluitvorming wordt zo laag mogelijk in de organisatie gelegd 4. Ze weten om te gaan met complexiteit 5. Ze anticiperen – óók op hun beperkingen
Bron:Marketing Online