zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Medewerker van de toekomst is loyaal zonder bonus

24 december 2008 - Het bedrijfsleven gaat drastisch veranderen en de kredietcrisis zal die transformatie alleen maar versnellen. De onderneming van de toekomst is een organisatie die niet alleen voor klanten, maar voor de hele maatschappij relevantie heeft.

Dat zeggen Bert Rorije en Sjaak Vink van Total Branding Collectief Het Stormt op Express.be. Die onderneming van de toekomst is volgens hen authentiek en belooft geen dingen die zij niet kan waarmaken. Bovenal is de onderneming van de toekomst dus eerlijk. 



Aantrekkelijk
Bij deze nieuwe generatie bedrijven is winst slechts een middel om de droom te financieren. Deze organisaties zijn daarom aantrekkelijk voor medewerkers die in dezelfde droom en hetzelfde doel geloven. Zij hebben dan ook geen vette bonussen nodig hebben om te presteren en zullen loyaal zijn.


Bron: Eye, Express.be
 
 Doorsturen   5 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Negen redenen waarom werknemer niet loyaal is
 Loyaliteit is niet te koop
 Investeren in loyaliteit loont
 Financial valt nog steeds voor bonus en auto van de zaak
 
 
reacties
 
Ad de Beer  |   | 
24-12-2008
 | 
08:51 uur
Ik zou zeggen tegen deze heren: ''keep in dreeming''
Deze recessie, of wat daar voor doorgaat, zorgt ervoor dat de sterken overleven en dat zijn echt niet de eerlijkste.
Dat het linkse spectrum denkt dat deze crisis het einde van het bestaande kapitalisme inluidt, is niks meer dan wishfull thinking, het kapitalisme wordt alleen maar sterker door deze crisis
Gerhard Passchier  |   | 
24-12-2008
 | 
10:04 uur
Toen ik het stukje las wist ik bijna zeker wie als eerste zou reageren. En ja hoor, dhr. de Beer. Het is opvallend dat u nogal snel iemand die een ander geluid heeft dan de uwe in de linker hoek plaatst. Dat maakt het denken voor u kennelijk eenvoudig.
Gelukkig zie ik niet al teveel beren op de weg ( ook niet tijdens deze crisis). Ik wens een ieder een positieve kijk op zijn/haar leven.
P. L.  |   | 
25-12-2008
 | 
19:20 uur
Het bedrijfsleven gaat niet alleen veranderen, maar is al aan het veranderen.
Opdrachtgevers gaan niet alleen voor de ''laagste''prijs maar ook voor zaken als gunning en maatschappelijk verantwoord ondernemen en kwaliteit zijn binnenkort niet meer weg te denken. Alleen dan kan een ondernemer een fatsoenlijke marge op zijn producten en/of diensten halen en geen prijsvechter worden. Het personeel van de ''toekomst'' zal bewust voor deze werkgever kiezen en met passie en trots zijn of haar opdrachten uitvoeren. Ook hierdoor ontstaat een betere marge. Dus andere ondernemers, slaap gerust verder. Maar ik doe het anders!!
Ad de Beer  |   | 
26-12-2008
 | 
09:58 uur
@PL.
Uiteraard is er van alles aan het veranderen, maar ondernemers zullen echt voor winst gaan.
In het model dat wij hanteren zijn de doelstellingen vertaald in K3, Klanten, Kosten en Kwaliteit.
Tevreden klanten, hoge kwaliteit (dus TQM) en lage kosten.
Dat is alleen maar te bereiken met optimaal personeel, waarbij de kernbegrippen Employee Empowerment (verantwoordelijkheid daar leggen waar hij hoort) en Talentmanagement (medewerkers inzetten op die takenpakketten waar ze talent voor hebben en talenten ontwikkelen, de enige manier waarop een organisatie zich kan ontwikkelen.
Klanten gaan voor een goede prijs-kwaliteit verhouding en echt niet voor de laagste prijs, die fabel is al lang achterhaald. Maatschappelijk verantwoord ondernemen? Slechts een minderheid van de klanten let er op, naar mijn mening een hype die overgaat.
Personeel kiest voor een werkgever die producten en diensten levert waar hij zich mee kan vereenzelvigen, maar nog meer voor een werkgever die hem kans geeft zich te ontwikkelen en hem niet in een strak keurslijf van een rigide functiebeschrijving duwt.
Ik kan dus in grote lijnen met je meegaan. Het lukt alleen maar als je, zoals Toyota en Porsche een goed ''excellence system'' bouwt, waarin alle zaken op elkaar zijn afgestemd.
Overigens passen beide bedrijven een bonussysteem voor hun managers toe, net als alle andere bedrijven en in de top 100 beste bedrijven ter wereld. Dit wel naast optimale aandacht voor de ontwikkeling van de medewerkers.
Het systeem dat wij hebben ontwikkeld en dat kan dienen als basis voor het excellence systeem van iedere organisatie licht ik graag aan iedereen die er belangstelling voor heeft graag toe. Binnenkort zal ik er ook over publiceren.
Hans Poortvliet  |   | 
30-12-2008
 | 
14:59 uur
Met het oog op de eerdere reacties, wijs ik graag nog even naar het volgende artikel (en let daarbij vooral op de volgorde van de uitkomsten!):

Negen redenen waarom werknemer niet loyaal is (Onderzoek Careerbuilder: MangersOnline 18 december)

Werknemers geven talrijke redenen aan waarom zij zich niet loyaal aan hun huidige werkgever voelen:

1. Werkcultuur bevalt niet (43 procent)
2. Inspanningen worden niet gezien of gewaardeerd (42 procent)
3. Het gevoel dat de werkgever mij niet waardeert (41 procent)
4. Niet voldoende carrièreperspectieven (37 procent)
5. Te lage beloning (30 procent)
6. Secundaire arbeidsvoorwaarden zijn niet goed genoeg (26 procent)
7. Ik vind mijn baas niet aardig (26 procent)
8. Het werk is niet uitdagend genoeg (23 procent)
9. Werkgever biedt niet genoeg permanente training of opleiding (twintig procent)

Deze beweegredenen/argumenten om naar andere banen uit te kijken zullen wellicht de komende periode met het oog op de economische ontwikkelingen 'even geparkeerd' worden (en voor alle duidelijkheid: dat zegt dan natuurlijk niets over de motivatie/betrokkenheid gedurende die periode: die neemt hierdoor echt niet toe). Zodra de economie echter weer aantrekt, wordt het voldoen aan deze wensen (opnieuw & structureel!) dé nummer 1 uitdaging voor het management.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10