Teveel bedrijven hebben geen passende supply chain
22 december 2008 -
Bedrijven waarin de supply chain goed past bij hun productportfolio presteren bovengemiddeld. De rentabiliteit op de activa van deze bedrijven is vier tot zes procentpunten hoger dan van bedrijven waarvan de supply chain niet op orde is.
Dit blijkt uit onderzoek van Roland Berger Strategy Consultants. Door de juiste strategische beslissingen te nemen over hun supply chain, kunnen bedrijven direct invloed uitoefenen op de twee belangrijkste drijfveren die hun rentabiliteit op de activa verbeteren, namelijk de productiviteit van de activa en de EBIT marge, zo blijkt uit het onderzoek. Bedrijven moeten hun supply chain aanpassen aan hun product, waarbij onderscheid is in gestandaardiseerde producten en producten die op maat gemaakt zijn. Gestandaardiseerde producten vragen om een efficiënte structuur, terwijl op maat gemaakte producten een flexibele structuur nodig hebben. "Een juiste afstemming is kostenbesparend, maar genereert ook een hogere omzetgroei. Met name in de huidige economische omstandigheden verdient dit meer aandacht van het top management," aldus Alexander Belderok, partner bij Roland Berger Strategy Consultants.
Ruimte voor verbetering Veel bedrijven maken nog niet optimaal gebruik van hun supply chain, terwijl de voordelen boekdelen spreken. In bedrijfstakken waar de druk op kosten al langere tijd hoog is, zoals elektronica en consumentengoederen, blijkt dat de supply chain meer in overeenstemming is met het productportfolio. Een bedrijfstak als chemie scoort aanmerkelijk slechter. Uit het onderzoek blijkt ook dat de meeste bedrijven die hun supply chain nog niet geoptimaliseerd hebben, zich hier wel bewust van zijn. "Het is zaak dat bedrijven zich niet alleen richten op kostenbesparingen wanneer ze hun supply chain optimaliseren, maar ook de juiste strategische beslissingen nemen," benadrukt Belderok. "Bedrijven met de juiste match in hun supply chain hebben niet alleen een hogere rentabiliteit maar ook vijf tot acht procent meer omzetgroei en twee tot vier procent meer EBIT marge. "Excellentie in supply chain" zou weer hoog op de agenda van bedrijven moeten staan."