Sociale netwerken hebben ongekende invloed op imago
22 december 2008 -
Volgens Gartner moeten bedrijven beter in de gaten houden wat er op sociale netwerken over hen gezegd wordt. Want hoewel sociale netwerken de marketing- en internetstrategie van veel bedrijven inmiddels bepalen, zijn er weinig HR-organisaties die beseffen hoeveel effect deze hebben op het bedrijfsimago.
Computable schrijft dat het belangrijk is dat organisaties zich realiseren dat sociale netwerken het wervingslandschap veranderen en dat zij hun werving- en selectie hierop aanpassen. Gartner voorspelt dat in 2010 meer dan 60 procent van de Fortune 1000 bedrijven met een website ook een bepaalde vorm van een community hebben, die gebruikt kan worden voor marketingdoeleinden. Hierin liggen HR-organisaties volgens Gartner echter achter op andere bedrijven.
Online imago
Gartner waarschuwt HR-organisaties dat het voor kandidaten steeds makkelijker wordt om een kijkje binnen een organisatie te nemen. Dit kan bijvoorbeeld door via LinkedIn, Facebook of XING contact te leggen met oud-werknemers en werknemers van een organisatie. Organisaties moeten daarom beter bijhouden wat er op diverse forums en binnen communities over hun gezegd wordt en dit vergelijken met wat er over concurrenten en collega-bedrijven geschreven wordt. Het is belangrijk om het online imago van de organisatie te verbeteren. Ook moeten bedrijven erop voorbereid zijn dat kandidaten veel meer weten over de organisatie waar zij solliciteren dan vroeger.
Bron:Computable
Bedroevend hoe het binnen de grotere organisaties gesteld is met het kennisniveau over sociale software.
Zet een RSS-feed op linkedin-updates en je houd makkelijk in de gaten wie als een gek zijn profiel aan het updaten is. Grote kans dat deze collega binnenkort weg is.
Weten hoe het er aan toe gaat bij een bedrijf? Spoor op Linkedin ex-personeel op. Gewoon naam bedrijf in tikken, ''past-positions only'' en de kans is groot dat je in no-time door de mooie HR-praatjes van het management heen prikt.
Radicale transparantie valt hen ten deel, en de enige manier om goede mensen te blijven trekken, is goed voor ze te zorgen en open en eerlijk te zijn.
Ik denk persoonlijk dat het hiërarchische huis op instorten staat. ZZP-ers zijn niet alleen, die zijn met zijn allen, sneller wendbaarder dan ooit.
Luisteren is de eerste stap voor bedrijven om met social networking aan de slag te gaan. Dat is voor velen al moeilijk genoeg, bevestigt ook Gartner. De reden dat zelfs hele simpele middelen als een rss-melding in linkedin of een google melding op je bedrijfsnaam nog weinig gebruikt worden ligt vaak aan echte struisvogelpolitiek: als je als corporate communications officer eenmaal WEET dat jouw organisatie of dienstverlening negatief op een blog vermeld wordt, dan moet je er ook wat mee. Maar wat doe je eraan - er is vaak geen kennis van de juiste aanpak. Dus willen veel bedrijven ook liever niet weten. Een hele menselijke reactie, maar zakelijk gezien niet de slimste, want engagement met het publiek kan een bedrijf heel veel positiefs opleveren.
Luisteren is echter nog maar de laagste sport op de ''engagement'' ladder. Spreken, activeren, ondersteunen en uiteindelijk omarmen is het doel.
Wie gaat spreken (stap 2) in social media moet bereid zijn tot openheid, eerlijkheid en transparantie. En kennis hebben van de sociale media, want niet iedere uithoek van de web2.0 wereld verdient een serieus antwoord.