Zes persoonlijkheden, zes manieren om hen te leiden
22 december 2008 -
Geen medewerker is hetzelfde en dus vragen ze ieder om hun eigen leiderschapsstijl en managementtechnieken. Bizz identificeerde zes persoonlijkheidstypen, vertelt hoe u ze herkent en hoe u hen het best leiding kunt geven.
1. De doordrijver Toegewijd, plichtsbewust en observerend. Waarden en feiten zijn doorslaggevend. De doordrijver wil zijn mening geven én zeker weten dat daar iets mee gedaan wordt. Wilt u hem motiveren? Vertel hem dan waarom hij een project mag leiden en niet een van zijn collega's. Dan zal hij alles in de strijd gooien om het project tot een goed einde te brengen.
2. De workaholic
Logisch, georganiseerd en verantwoordelijk. Hij wil vooral een duidelijk kader en een goed omlijnde doelstelling. Ook inspraak wordt gewaardeerd. Voorkom dat hij gedemotiveerd raakt, door verbeterpunten te benoemen.
3. De dromer
Inventief, doordacht en rustig. Hij wordt blij van afstand en afzondering. Een autocratische manier van leiding geven is bij dit type het meest effectief. De dromer wil namelijk graag duidelijk weten wat er van hem verwacht wordt zodat hij weet waar hij aan toe is en op gepaste momenten actie onderneemt.
4. De inlever
Hartelijk, gevoelig en meelevend. Hij beleeft zijn emoties intens en werkt vanuit zijn gevoel. Conflicten gaat hij liever uit de weg. Hij is vriendelijk en hij krijgt liever waardering voor zijn persoon dan voor zijn werk. Maak dus eerst contact met hem op persoonlijk niveau en begin niet meteen over het project. Toon belangstelling voor zijn gevoelens.
5. De bevorderaar
Charmant, flexibel, actiegericht en sterk. Hij geeft graag bevelen en heeft opwinding en uitdagingen nodig. Geef hem dus uitdagingen, waarbij hij zijn aanpassingsvermogen kan inzetten. Hij heeft een oriënterende managementstijl nodig om zijn energie in de goede banen te leiden.
6. De rebel
Creatief, spontaan en ludiek. Hij is graag anders dan anderen, maakt graag plezier en houdt van originaliteit. De rebel reageert snel op zijn omgeving: of hij haat iets of hij houdt er van. Geen tussenwegen. Hij raakt gemotiveerd van contacten met mensen die graag plezier maken. Geef dit type verschillende leuke en gevarieerde projecten en vertel hem wat u verwacht. Hij komt in opstand tegen té strikt autoritair leiderschap.
Bron:Bizz, Management Team
''Geen medewerker is hetzelfde''; dat klinkt heel plausibel. Maar vervolgens worden de 7 miljoen werknemers vakkundig verdeeld over zes hokjes van grosso modo 1,15 miljoen medewerkers. Dat betekent dat er nog ruim één miljoen mensen rondlopen die je net zo moet behandelen als ik. En jou ook trouwens. Kun je het je voorstellen ?
Heerlijk hoe voorspelbaar wij managers zijn. Altijd op zoek naar het ei van Columbus om dat zootje ongemotiveerde klaplopers in het gareel te houden. Bij voorkeur d.m.v. een eenvoudige classificatie (8 habits, 5 profielen), het liefst in het Engels en aliteraterend (5 G's, 7 A's, 4 P's).
Wanneer leren we nou eens dat ieder individu daadwerkelijk uniek is ? Er zijn wel degelijk universeel geachte drijvers van menselijk gedrag, zoals de angst voor het onbekende en de behoefte om ergens bij te horen. Maar doordat deze niet bij iedereen even sterk vertegenwoordigd zijn, krijgen we allemaal die ''unieke'' persoonlijkheid.
Het gedrag van een bepaalde mederwerker is, als je goed oplet, vaak vrij makkelijk te herleiden tot dit soort oerinsticten. En als je daar goed mee kunt omgaan, heb je in feite de sleutel om met iedere werknemer op één lijn te komen.