18 december 2008 -
Voor de meeste ondernemingen geldt nu: overleven! En dat vertaalt zich vaak in: mensen ontslaan. Maar managers moeten toch voorzichtig zijn met het lukraak ontslaan van mensen, stelt Kenexa. Degenen die nu iets te enthousiast snijden in het personeelsbestand, kunnen daar in de toekomst wel eens spijt van krijgen.
Het onderzoeksbureau concludeert dat de overlevenden van een ontslagronde vaak minder gemotiveerd zijn en geneigd zijn hun baas in een negatief daglicht te zien. Ook hebben werknemers binnen een organisatie waar ontslagen doorgevoerd zijn, veel minder vertrouwen in de toekomst. Bovendien staan ze sceptischer tegenover hun leidinggevenden.
Kantoormedewerkers
Verder bleek uit het onderzoek dat niet in Europa en de VS – waar de krantenkoppen elke dag melding maken van ontslagen – de meeste ontslagen plaatsvinden in Brazilië. In Japan en Rusland worden de minste mensen ontslagen ten gevolge van de kredietcrisis. In tegenstelling tot eerdere recessies zijn het deze keer niet de productiemedewerkers die de zwaarste klappen krijgen, maar de kantoormedewerkers. Van deze groep bevinden vooral werknemers tussen de 25 en 34 jaar zich in de vuurlinie.
Krachtig management
"Na de chaos van een reorganisatie, is het aan het management om het vertrouwen in de organisatie te herstellen en te zorgen dat de overblijvers adequaat om kunnen gaan met werkstress," zegt Jack Wiley, algemeen directeur van Kenexa. "Het is altijd een zootje na een reorganisatie, maar krachtig management kan ervoor zorgen dat de organisatie snel terug op de rails staat. Onder andere door te zorgen dat werknemers meer met minder kunnen doen om hun klanten tevreden te stellen."
Zorgen
Het is overigens ook duidelijk dat veel managers zich momenteel zorgen maken dat de ontslagen te snel en te ver gaan. Uit onderzoek van het Britse Chartered Management Institute blijkt dat meer dan een derde van de managers bezorgd zijn over ontslagkosten en de gaten in het personeelsbestand die ontstaan. Vier van de tien zijn van mening dat ontslagen op de lange termijn tot een – even duur – personeelstekort zullen leiden. Het aantal managers dat zich zorgen maakt over de toekomst van zijn organisatie is inmiddels met twaalf procent gestegen. Meer dan de helft maakt zich zorgen om de stijgende brandstofkosten en kredietproblemen. Maar het is niet alleen maar kommer en kwel: een vijfde van de ondervraagde managers wil nog steeds van baan veranderen het komende jaar en vijf procent is zelfs van plan voor zichzelf te beginnen.