17 december 2008 -
Krijgt u nog een bonus dit jaar? Wees er zuinig op, want het kan wel even duren voor u er weer één krijgt. Volgens Watson Wyatt zullen veel ondernemingen in 2009 namelijk flink gaan snijden in hun beloningsbudgetten.
Bijna een kwart van de ondervraagde Amerikaanse ondernemingen zijn van plan hun bonussen met tenminste de helft te beperken en elf procent gaat voorlopig zelfs helemaal niets meer uitkeren. Allemaal door de sombere economische vooruitzichten.
Lichtpuntje
Dit betekent echter ook dat nog steeds meer dan zes van de tien ondernemingen wereldwijd niet veel slechter te presteren dan verwacht. Slecht negen procent van de Afrikaanse ondernemingen en twaalf procent van die in het Midden Oosten verwachten het volgend jaar veel slechter te doen dan verwacht. Naar verwachting wordt vooral de retail hard getroffen door de crisis, maar zullen bijvoorbeeld de olie- en gassector de crisis redelijk succesvol overleven. Toch wordt er volgend jaar waarschijnlijk overal in de linie flink bezuinigd op salariskosten. Bijna de helft van de ondervraagde bedrijven willen hun salarissen volgend jaar bevriezen of zelfs verlagen. Zestien procent bezuinigt op opleidingen of schaft die zelfs even helemaal af. Een tiende van de bedrijven stopt met het uitbetalen van overuren en zeventien procent snijdt in het aantal uitzendkrachten. De secundaire arbeidsvoorwaarden blijven echter grotendeels intact.
Belonen en behouden
Het is dus duidelijk dat de zakenwereld over het algemeen moeilijke tijden verwacht. Ira Kay, directeur Managementbeloningen van Watson Wyatt: "Gezien de enorme druk om aandeelhouders tevreden te stellen, is het niet verwonderlijk dat elk aspect van managementbeloningen op een gouden schaaltje gewogen wordt. Bedrijven leggen minder de nadruk op beloningen via aandelen, maar gaan zich volgend jaar meer richten op prestatiegerelateerde beloningen." Bijna één op de vier ondernemingen gaat managementsalarissen bevriezen en een kwart verhoogt de salarissen minder dan eerder voorgenomen. "Het aanbieden van interessante beloningen wordt volgend jaar een van de grootste uitdagingen voor het bedrijfsleven," stelt Andrew Goldstein van Watson Wyatt Amerika. "Bedrijven staan voor de uitdaging om zowel te bezuinigen op salarissen en bonussen als hun toptalent binnen zien te houden." Bijna een tiende van de ondernemingen heeft hiervoor een speciale loyaliteitsbonus in het leven geroepen en een vijfde heeft plannen in die richting.