16 december 2008 -
Hoewel de meeste bedrijven in de verdediging schieten om de recessie te overleven, kiezen anderen juist voor de aanval. Welke aanpak is voor u de beste? Roland van Kralingen formuleerde dertien wetten om uw koers te helpen bepalen.
Marketing Online zet de eerste vijf wetten voor marketeers die de recessie willen gebruiken om sterker te worden, alvast online.
1. De wet van de verbondenheid: vernieuw het contact met uw klant
Uw klanten zijn in korte tijd heel erg veranderd. De waarden en emoties van voor Zwarte Maandag hebben een andere volgorde gekregen. Zekerheid, veiligheid, familiewaarden, cocooning, groepsgedrag, discipline, orde, betrouwbaarheid, consistentie, gehoorzaamheid, inzet, betrokkenheid en somberheid zijn weer terug.
2. De wet van de slimme innovaties: kies toch voor enige innovatie
Blijf meerwaarde bieden. Een prijsgevecht is nu het ergste dat u kan overkomen. Innoveren is het enige antwoord. Een aaneenschakeling van kleine innovaties om het product te verbeteren of het merk inspirerend te houden, dragen er aan bij dat het marktaandeel behouden blijft of zelfs stijgt.
3. De wet van het herpositioneren: wees niet bang om uw merk juist nu opnieuw in de markt te zetten
Momenteel zijn er eigenlijk maar twee positioneringen die werkelijk werken: of u bent de (mentale) marktleider of u bent de uitdager. In beide gevallen moet u aan de hand van slimme innovaties laten zien wie u bent.
4. De wet van de beloning: beloon trouw
De beste strategie in tijden van tegenspoed is om bestaande relaties extra aandacht te geven. Geef ze voordelen die anderen niet krijgen. Introduceer simpele beloningsystemen. Voeg tijdelijk waarde toe zodat u de prijs niet hoeft te laten zakken. 5. De wet van het contact: zet uw mediastrategie op zijn kop
Andere tijden vragen om andere media. Werk met kanalen waarvan de resultaten goed meetbaar zijn. De kortetermijnresultaten wel te verstaan. Geef online marketing, direct marketing en salespromotie een hoge prioriteit.
Alle dertien wetten van recessiemarketing én een uitgebreide toelichting staan in het decembernummer van het Tijdschrift voor Marketing.
Bron:Marketing Online
Onderstaande tekst heb ik naar een aantal relaties gestuurd in verzekeringsland. Hun reactie was lauw. Defensief spelen is het credo....
Ik geloof dat daardoor belangrijke kansen om als bedrijf onderscheidend te opereren gemist worden.
Groeten Jan T
Herken je onderstaande?
De financiële crisis heeft grote invloed op het bank- en verzekeringswezen. Banken en verzekeraars maken pas op de plaats. Grote projecten worden uitgesteld en in de inzet van externen wordt hard gesneden. Daarmee wordt momenteel sterk op kosten gestuurd. Het markt sentiment is momenteel defensief en daarmee primair gericht op behoud van klanten.
Anti cyclisch denken
De vraag is of het juist nu niet interessant is om innovatieve trajecten te starten?
Juist nu, in een tijdperk waarbij concurrenten pas op de plaats maken. Het zoeken van business opportunities in relatie tot ICT investeringen en die vertalen naar een klinkende business case is een van de kern kwaliteiten van ICT voor Business. ICT voor Business is een onafhankelijke, betrokken en deskundige business partner, die zich ten doel stelt om de bedrijfsprocessen van verzekeraars effectief en efficiënt te ondersteunen en te optimaliseren, door kwalitatief hoogwaardige ICT oplossingen te adviseren en te implementeren. Daar waar ICT voor Business werkt neemt het verander vermogen toe.
ICT voor Business is gaarne bereid in een persoonlijk gesprek haar aanpak nader uiteen te zetten.
Loosvelk
|
|
23
-
02
-
2009
|
14
:
02
uur
Is de crisis niet een negatief spiraal, onstaan door allerlei speculaties en vooral gedreven door het gevoel van onveiligheid/onzekerheid waardoor mensen hun geld verschepen of oppotten. De bank moet weer naar zijn core business, de staat en media kunnen wat meer positiveren zodat de industrie kan draaien op consumenten en niet op bangemaakte wezels of opportunisten die wachten op prijsdalingen. Als de aandeelhouders even zouden berusten in hun lot en wachten op betere tijden hoeft de industrie geen reorganisaties door te voeren om de winsten op peil te houden. Dat werkgevers in de eerste plaats weer eens werkgevers worden (en geen geldmachines voor speculanten) zou alvast een goed begin zijn. Ik stop alvast niet met consumeren, het is de enige weg om eruit te raken... tenzij ze binnenkort mijn loon aan de aandeelhouders willen uitkeren.