16 december 2008 -
Dit jaar zal er meer belang gehecht worden aan functioneringsgesprekken. Een slechte beoordeling kan zelfs de druppel tot ontslag zijn. Vooral bedrijven die niet drastisch hoeven te reorganiseren, maar wel baat hebben bij het terugdringen van het personeelsbestand zullen evaluaties dit jaar zeer serieus nemen.
Dat stelt advocaat Maarten van Gelderen, oprichter van ontslag.nl op Express.be. "Op deze manier kunnen bedrijven de beste mensen aan boord houden, terwijl bij een reorganisatie vaak geldt: last in, first out. Daarnaast kan ontslag wegens disfunctioneren goedkoper uitpakken dan ontslag wegens bedrijfseconomische redenen."
Voorbereiding
Een goede voorbereiding op het gesprek is zeker geen overbodige luxe. Van Gelderen raadt mensen dan ook aan van tevoren op een rijtje te zetten wat het afgelopen jaar goed is gegaan en wat minder goed. En hoe u dat laatste kunt verantwoorden. "Door daar vooraf over na te denken, kunt u kritiek sneller weerleggen en proberen de perceptie van de baas bij te sturen. Vult uw baas toch ergens een onvoldoende in en is er geen ruimte voor uw mening, stuur dan in ieder geval een mailtje met uw verhaal naar uw baas of de personeelsafdeling."
Bron:Intermediair, Express.be
LS., Een functioneringsgesprek iets anders dan een beoordeling. Men kan wel onvoldoende functioneren maar daar zet je dan constructief op in. Training, gesprekken, monitoring en coaching etc. Wanneer een werkgever een medewerker kwijt wil omdat hij slecht functioneert zal dat wel duidelijk meerder malen gecommuniceerd moeten zijn en vastgelegd (schriftelijk bevestigd naar betrokkene). Zodat hij zich kan verbeteren. Pas dan heeft een werkgever grond om het dienstverband te beeindigen. Een juridisch advies hierover is onontbeerlijk.
Vr. groet, J. de Wit
Ook hier zien we dat de crisis wordt aangegrepen om 'minder goed functionerende' medewerkers te ontslaan door eenvoudigweg de criteria scherper te stellen. Sommige functiegroepen hebben daar meer last van dan andere. Als op de commerciële afdeling de B2B targets niet worden gehaald dan ligt dat altijd aan de verkopers. De targets worden jaarlijks verhoogd, ook in een krimpende markt, waarin veel klanten juist de crisis gebruiken om eventuele aankopen uit te stellen of te annuleren. Bij niet-commerciële functies zijn het vaak de eigenzinnige individuen die het in een crisistijd moeten ontgelden. Wil je niet in de gevarenzone komen, zorg er dan voor dat je in de categorie 'loyaal' valt (je bent niet voor niets loonslaaf). In het andere geval zorg voor een juridisch vangnet en ga werken als zzp-er.