zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Crisis leidt tot kritisch functioneringsgesprek

16 december 2008 - Dit jaar zal er meer belang gehecht worden aan functioneringsgesprekken. Een slechte beoordeling kan zelfs de druppel tot ontslag zijn. Vooral bedrijven die niet drastisch hoeven te reorganiseren, maar wel baat hebben bij het terugdringen van het personeelsbestand zullen evaluaties dit jaar zeer serieus nemen.

Dat stelt advocaat Maarten van Gelderen, oprichter van ontslag.nl op Express.be. "Op deze manier kunnen bedrijven de beste mensen aan boord houden, terwijl bij een reorganisatie vaak geldt: last in, first out. Daarnaast kan ontslag wegens disfunctioneren goedkoper uitpakken dan ontslag wegens bedrijfseconomische redenen." 



Voorbereiding

Een goede voorbereiding op het gesprek is zeker geen overbodige luxe. Van Gelderen raadt mensen dan ook aan van tevoren op een rijtje te zetten wat het afgelopen jaar goed is gegaan en wat minder goed. En hoe u dat laatste kunt verantwoorden. "Door daar vooraf over na te denken, kunt u kritiek sneller weerleggen en proberen de perceptie van de baas bij te sturen. Vult uw baas toch ergens een onvoldoende in en is er geen ruimte voor uw mening, stuur dan in ieder geval een mailtje met uw verhaal naar uw baas of de personeelsafdeling."


Bron: Intermediair, Express.be
 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Zes manieren om u voor te bereiden op een salarisverhoging
 Heeft beoordelen eigenlijk wel zin?
 Prestatieloon staat of valt met goed beoordelingssysteem
 Persoonlijke voorkeur bepaalt beoordeling
 
 
reacties
 
Jolande de Wit  |   | 
16-12-2008
 | 
09:12 uur
LS., Een functioneringsgesprek iets anders dan een beoordeling. Men kan wel onvoldoende functioneren maar daar zet je dan constructief op in. Training, gesprekken, monitoring en coaching etc. Wanneer een werkgever een medewerker kwijt wil omdat hij slecht functioneert zal dat wel duidelijk meerder malen gecommuniceerd moeten zijn en vastgelegd (schriftelijk bevestigd naar betrokkene). Zodat hij zich kan verbeteren. Pas dan heeft een werkgever grond om het dienstverband te beeindigen. Een juridisch advies hierover is onontbeerlijk.
Vr. groet, J. de Wit
Errol Engelen  |   | 
16-12-2008
 | 
17:16 uur
Ook hier zien we dat de crisis wordt aangegrepen om 'minder goed functionerende' medewerkers te ontslaan door eenvoudigweg de criteria scherper te stellen. Sommige functiegroepen hebben daar meer last van dan andere. Als op de commerciële afdeling de B2B targets niet worden gehaald dan ligt dat altijd aan de verkopers. De targets worden jaarlijks verhoogd, ook in een krimpende markt, waarin veel klanten juist de crisis gebruiken om eventuele aankopen uit te stellen of te annuleren. Bij niet-commerciële functies zijn het vaak de eigenzinnige individuen die het in een crisistijd moeten ontgelden. Wil je niet in de gevarenzone komen, zorg er dan voor dat je in de categorie 'loyaal' valt (je bent niet voor niets loonslaaf). In het andere geval zorg voor een juridisch vangnet en ga werken als zzp-er.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10