zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Zes tips om te werven tijdens een crisis

15 december 2008 - In turbulente tijden is het personeelsbestand ‘volatiel’, zoals wel eens eufemistisch gezegd wordt. Slimme HR-managers kunnen daar hun voordeel bij doen. Zibb.nl pleit voor een directe, soms brutale aanpak om goede krachten aan de haak te slaan.

Zes tips, samengevat door 6minutes.be:



1. Blijf op de hoogte van het reilen en zeilen in uw sector
Welke bedrijven staan aan de rand van de afgrond ? Welke fusies zijn er op til? Wie is failliet gegaan? Allemaal omstandigheden waarbij personeel plots beschikbaar komt.
2. Wees brutaal
Aarzel niet om rechtstreeks contact op te nemen met de HR-collega van een bedrijf dat tegen een faillissement aanhikt of grondig moet reorganiseren. Hij zal waardevol personeel moeten laten gaan en is misschien blij om enkele werknemers een kans te kunnen geven. 

3. Laat uw personeel werven

Eigen werknemers kennen ook hun concurrenten en weten vaak wie een effectieve collega zou kunnen worden. Laat ze hen benaderen en loof een beloning aan mensen die goede krachten aanbrengen. 

4. Val op

Maak uw bedrijf bekend bij potentiële nieuwe werknemers. Laat flyers strooien in de buurt van de target-bedrijven of verstuur gerichte smsjes naar geselecteerde werknemers. Ook billboardreclame in geselecteerde buurten kan wonderen doen. 

5. Wees aanwezig op internet

Werknemers die voor ontslag vrezen gaan meteen surfen, zeker naar de sites van concurrenten. Alle vacatures moeten dus prominent op uw site worden aangekondigd. Kijk ook rond op sociale netwerken als LinkedIn. 

6. Schakel een recruiter in

Oké, dat kost wat, maar u kunt zelf bijvoorbeeld alvast een aantal target-bedrijven selecteren.


Bron: Zibb, 6Minutes
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Nederlandse bedrijven worstelen met vergrijzing
 Is spiritueel werven de toekomst?
 Sociale netwerken steeds vaker gebruikt als wervingsinstrument
 Vier aanwijzingen dat werven niet meer is zoals het was
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10