zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

MKB nog niet overtuigd van marktkansen duurzaam ondernemen

12 december 2008 - Het MKB ziet de marktkansen van duurzaam ondernemen (nog) niet. De grondhouding van het MKB ten opzichte van maatschappelijk verantwoord ondernemen is positief, toch ervaart het MKB de toegenomen aandacht voor duurzaam ondernemen eerder als een last dan als een lust.

Dit blijkt uit het onderzoek van EIM en BECODuurzaam ondernemen in het MKB: kansen grijpen!’ dat werd gepresenteerd tijdens het EIM beleidscafé. De belangstelling van veel marktpartijen voor duurzame producten en diensten is sterk toegenomen. Het Nederlandse MKB heeft er alle vertrouwen in dat dat wordt gecontinueerd. De vraag is echter of dit voor het MKB voldoende uitnodigend is om tot actie over te gaan. Een beperkt deel van het MKB signaleert marktkansen rond duurzame producten en diensten, maar het onderzoek laat zien dat nog slechts een fractie (drie tot zes procent) hier actief op inzet. Dat kan worden gezien als een kleine groep, maar uitgaande van het totale Nederlandse MKB gaat het hierbij nog steeds om 15.000 - 30.000 bedrijven die op zoek zijn naar marktkansen en hier ondersteuning bij zoeken. 



Onvoldoende voorbereid

Opmerkelijk is dat 79 procent van de MKB-bedrijven meent dat men het nu al goed genoeg voor elkaar heeft op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Het onderzoek bevestigt dat dit in de praktijk vaak nog niet het geval is. Het merendeel van het MKB is daarmee duidelijk onvoldoende voorbereid op een groeiende markt die duurzaam leveren verlangt en dreigt hierdoor overvallen te worden. Vooral omdat men het gevoel heeft dat alles al voor elkaar is, maar in werkelijkheid is men nog niet klaar voor de groeiende vraag naar duurzame producten en diensten. 

Oproep MVO-Nederland

Tijdens de paneldiscussie die deel uitmaakte van het Beleidscafé bleek dat er een uitdagende en duidelijke taak ligt voor brancheorganisaties en de Kamers van Koophandel. Martin Kloet van het Energiecentrum MKB benadrukte dat hun acties laagdrempelig en op de ondernemer toegesneden moeten zijn. Willem Lageweg van MVO Nederland gaf aan dat een aantal brancheorganisaties dit al goed hebben opgepakt, maar er is meer nodig. Hij riep op om een nieuwe nationale duurzaamheidscoalitie te starten, geleid door bedrijven en met concrete doelen.

 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Aandacht voor duurzaam ondernemen is vooral theoretisch
 Crisis heeft geen negatief effect op duurzaam ondernemen
 MVO is vooral tactische keuze
 IT-manager wil best 'groen' zijn
 
 
reacties
 
Haaijer  |   | 
17-12-2008
 | 
22:43 uur
Helaas wordt de mens bij duurzaamheid vaak vergeten. Trends als stretching (steeds meer ballen hoog houden ziekteverzuim - burn out/ meer taken uit en thuis), vergrijzing / leeftijd-mis-communicatie verschillen en dergelijke leiden vaak tot verminderde motivatie en samenwerking. Als bedrijfsfluisteraar verleen ik innovatieve bijdragen door de psychische ballast bij mensen te duurzaam verminderen waardoor de vitaliteit van niet alleen de medewerkers maar ook de organisatie toeneemt. Hierdoor wordt wel degelijk innovatief door het MKB aan duurzaamheid binnen organisaties gewerkt. Vooral MKB bedrijven waarbinnen mensen elkaar een genoegen doen zijn risicovol omdat dit soms haaks staat op de intrinsieke motivatie. Het valt vaak gewoon niet op. Daarom is men vermoedelijk onvoldoende voorbereid. Een sensitiviteitscan van mensen kan een werkelijk beeld van de situatie geven en kan veel onzichtbare stress in de toekomst doen verdwijnen! Medewerkers motiveren is o.a. ook het werken aan een cultuur waarin mensen zichzelf kunnen zijn.
Ingrid van Berlo  |   | 
27-02-2009
 | 
15:30 uur
Afgelopen week kwamen in Venlo ondernemers bij elkaar die het tegendeel bewijzen. Ze zijn economisch sterker geworden door duurzaam te innoveren. Lees over hun ervaringen in www.syntens.nl/benermorgennog
Farida Gillot  |   | 
4-06-2009
 | 
08:47 uur
Ik heb net een Internationaal bedrijf, MXIcorp, leren kennen, dat in 2005 bewust besloot het roer om te gooien.
Oorspronkelijk hadden zij een product Pure De-Lite, dieet chocolade, dat hen miljoenen opleverde. Omdat zij gaande weg een gepatenteerd proces ontwikkelden, waarmee zij in staat waren de oorspronkelijke eigenschappen van rauwe cacao, de acai en de blueberry in hun nieuwe chocolade, Xocai, te behouden, verkochten zij hun oude bedrijf en startten geheel opnieuw met Xocai. Niet alleen het product was nieuw, maar ook de manier waarop zij het product voortaan aan de man zouden brengen was voor hen nieuw, nl. network marketing. Ook de manier waarop zij met hun gronstof-leveranciers omgaan was nieuw. Zij besloten zorg te dragen zorg voor het welzijn van de boeren en hun land door middel van persoonlijk contact te houden met de kleine familie bedrijven en ter plaatse noodzakelijke veranderingen aan te brengen. Dat is dus net iets meer dan eerlijk handel drijven. Hun chocolade wordt dus geoogst op plantages waar geen uitbuiting van boeren plaatsvindt, of kinderslaverij gepleegd wordt. Iets waar de andere grote chocolade producenten nog over aan het nadenken zijn. Daar zullen de drastische positieve veranderingen waarschijnlijk pas vanaf volgend jaar plaatsvinden. Ook bij hun zal de traditionele ellende op de plantages dan eindelijk voorbij zijn.

In de korte periode, dat dit bedrijf in zijn nieuwe vorm bestaat, heeft het al vele mensen een regelmatig inkomen gegeven en heeft MXIcorp ook vele miljonairs gecreëerd. Daarnaast is hun mondiale voetafdruk zeer klein en als erkenning van hun maatschappelijk verantwoorde ondernemen heeft MXIcorp een internationaal drievoudig certificaat ontvangen van:
* Forest Stewardship Council
* Sustainable Forest Initiative
* Endorsement of Forest Certification Schemes

Sinds 1 maart van dit jaar is ook op het vaste land van Europa het mogelijk om als consument en onafhankelijk distributeur een (neven) inkomen te verwerven, door slechts hun Xocai producten te eten en de ervaring, plus de Xocai te delen. Ik ben tot nu toe geen (h)eerlijker chocolade met zoveel positieve bijwerkingen tegengekomen en heb me er dan ook volledig op gestort.

Het hele MXI-concept lijkt me een uitstekende remedie tegen de mondiale recessie. Het levert geluk, gezondheid, financiële onafhankelijkheid, en vrijheid voor iedereen. Wat is er niet verantwoorder dan zo lang je nog kunt genieten van het hebben van een baan, alvast te werken aan een inkomen, dat je verzekert van een regelmatig financieel inkomen, ook al zou je om welke reden dan ook je huidige baan vaarwel (moeten) zeggen?

Ook kun je deze (bij)baan overal ter wereld meenemen en niets is zeker tegenwoordig.

Maar voor mij is het belangrijkste, dat ik mijn idealen eindelijk verwezenlijkt zie in dit bedrijf en dat ik zie dat het werkt. Dat duurzaamheid en eerlijk handel drijven geen loze kreten hoeven te zijn en dat ik zonder te dure onverantwoorde leningen mijn eigen idealen kan waarmaken dankzij het uitstekende en zeer aantrekkelijke MXIcorp compensatieplan. Deze is vanwege de vele opstart- en doorgroei mogelijkheden bestemd voor iedereen, van individu tot en met groot verbruiker.

Het beste kunnen jullie het zelf allemaal lezen op hun eigen website:
(Klik hier)
(Klik hier)
Veel over het product en vooral het hoofdbestanddeel cacao, kun je op de sites van Dr. Steve Warren lezen:
(Klik hier)
(Klik hier)
Iedereen kan een eigen website met een uitstekende backoffice krijgen, zoals deze. (Klik hier)
Die kun je naar inzicht zelf inrichten, nadat je je plan eerst ter inzage naar de helpdesk hebt gezonden. Dat moet ik dus nog doen. :-)

Het allerleukste is, dat zeer binnenkort dit bedrijf naar Nederland komt, om de mondiale voetafdruk nog kleiner te maken. Het is een beetje onlogisch wanneer de chocolade in België wordt gemaakt, naar de VS vervoerd wordt en weer terug naar Europa moet komen.

Timing is een sterke eigenschap van de Nederlander, dus in verband met productie van enkele zeer gezonde Xocai-producten en de logistiek is het voor hen zeer aantrekkelijk om zich in ons land te vestigen. Dat zal zeker werkgelegenheid met zich mee brengen!


REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10