zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Negen tips om meer te verkopen tijdens een recessie

11 december 2008 - Het slechtste wat u in economisch slechte tijden kunt doen is knippen in de marketing- en advertentiebudgetten. Juist nu zou er meer dan ooit geadverteerd moeten worden. Dat zegt managementdenker David Quelch op 6minutes.be.

Hij geeft tevens negen marketingtips om de verkoop te stimuleren: 



1. Ken uw klant

Consumenten kopen bewuster en voorzichtiger. Ze verkiezen duurzame producten, zoeken naar de laagste prijs en vertrouwen meer dan ooit op de gekende merken. 

2. Herstel familiewaarden in ere

Vandaag verlangen consumenten terug naar hun gezin en de vertrouwde huiselijke omgeving. 

3. Hou het marketingbudget op peil of verhoog het

Bedrijven die adverteren in tijden van recessie zien hun verkoop snel stijgen. Consumenten willen de bevestiging krijgen dat hun vertrouwde merk hun voorkeur waard blijft. 

4. Pas de catalogus aan

Klanten zijn op zoek naar betrouwbare basics en laten de gimmicks en de toebehoren links liggen. Focus op de best verkopende producten en vergeet niet dat de prijs belangrijker is dan ooit. 

5. Bied aanbiedingen en kortingen

Klanten kopen met een waakzaam oog op de beurs en zijn meer dan ooit geïnteresseerd in koopjes. 

6. Maak het uw klanten makkelijk 
Maak het uw verdelers iets makkelijker inzake krediet, leveringstermijnen en retours. Hoe makkelijker en soepeler dit gaat, hoe meer zal worden ingekocht. 

7. Kom liever met een directe korting dan een belofte voor later

Consumenten zijn op zoek naar onmiddellijk voordeel. Ze springen dus makkelijker op een korting dan op een promotie (wedstrijd, mailactie) die slechts een belofte is voor morgen. 

8. Koop marktaandeel

Bekijk uw kostenstructuur en bespaar in de sectoren die het meest kosten en minst opleveren. De meest productieve kostenstructuren zullen morgen marktaandeel winnen. En omgekeerd. 

9. Benadruk uw kernwaarden

Meer dan ooit willen klanten horen waar u voor staat en welke waarden u garandeert. Dat schept vertrouwen in onzekere tijden en zet dus aan tot aankoop.


Bron: 6Minutes
 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Veel meer omzet met goede website
 Betrokken verkoper essentieel voor merktrouw
 Recessie? Behandel uw klanten als stamgasten
 Vier kenmerken van het marketingbureau van de toekomst
 
 
reacties
 
Marco Hendrikse  |   | 
11-12-2008
 | 
10:22 uur
Het eerste punt is het allerbelangrijkst: ken uw klant! Afgelopen week nog was in diverse media te lezen dat organisaties te vaak de klant links laten liggen. Dus ken uw klant. Weet wie hij of zij is. Waar de klant zich orienteert. Door wie deze beinvloed wordt. Wat wensen en eisen zijn. En dat hoeft helemaal niet zo ingewikkeld te zijn. Praat met klanten. Dat kan ook online. Kijk naar sitestatistieken. Analyseer klachten, opmerkingen, vragen. Kijk via welke kanalen klantcontacten binnenkomen. Etc.
Tenslotte, snij niet te snel in het marketingbudget. Maar als u snijdt, bedenk dan dat er alternatieve en goedkopere manieren zijn om klanten te werven en behouden. Dit betekent dat u het marketingbudget anders moet inzetten.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10