Jongeren zijn trouwer en traditioneler dan gedacht
10 december 2008 -
Het vooroordeel dat de nieuwste generatie werknemers uit een stelletje luie verwende nesten bestaat is simpelweg niet waar volgens nieuw onderzoek. Millennials en leden van Generatie Y willen graag in het buitenland werken en letten vooral op de ethische en sociale verantwoordelijkheid van hun potentiele werkgever.
Ook blijkt uit onderzoek van PricewaterhouseCoopers dat jongeren best bereid zijn hard te werken om hogerop te komen. Bovendien stellen de onderzoekers dat het idee dat jonge werknemers ontrouw zijn en een weerstand hebben tegen traditionele manieren van werken een mythe is. Het is zelfs zo dat jongeren ervan uitgaan dat hun leven vooral om werk zal draaien, ze met name op normale kantoortijden zullen werken en bovendien niet voor heel veel verschillende werkgevers te zullen werken in hun leven.
Globaal
Waar die werkplek is, is echter een hele andere vraag. In deze globale, mobiele wereld zouden vooral Indiase werknemers zo op een vliegtuig stappen om in een ander land een baan te zoeken. Zelfs in Nederland – waar de mensen het minst mobiel zijn – zou nog tweederde van de ondervraagden graag in het buitenland werken.
Traditioneel
Opvallend is dat een goede balans tussen werk en privé en flexibele werktijden helemaal geen issues zijn voor de jongeren in dit onderzoek. Slechts drie procent verwacht vooral vanuit huis te werken en amper een vijfde verwacht vooral buiten normale kantooruren te werken. Driekwart denkt maar voor twee tot vijf verschillende werkgevers te werken, en daarmee wordt de kritiek dat jongeren ontrouwe jobhoppers zijn onderuit gehaald. Deze trouw wordt overigens wél op de proef gesteld als de jonge werknemers geen opleidingsmogelijkheden krijgen. Die zijn namelijk een van de belangrijkste redenen om voor een werkgever te kiezen. Ook werken met goede coaches en mentoren om hun persoonlijke ontwikkeling te stimuleren is belangrijk voor jongeren. Daarnaast letten jongeren erg op de maatschappelijke verantwoordelijkheid van het bedrijf waar ze solliciteren.