Kwart managers twijfelt aan leidinggevende capaciteiten
10 december 2008 -
Hoewel sommige managers inderdaad uitblinken in hun vak, voelt de meerderheid de verantwoordelijkheid als een zware last. Volgens onderzoek van het Britse Institute of Leadership and Management hebben zes van de tien managers niet voor hun baan gekozen en wacht een kwart simpelweg op ‘hun kans’.
Dit is best een ernstig probleem, aangezien managers die niet zeker zijn over hun kunnen en twijfelen over hun positie minder goed in staat zijn hun medewerkers te motiveren en te leiden. Vooral nu de wereld af lijkt te stevenen op de ergste recessie in decennia, hebben ondernemingen zelfverzekerde, sterke leiders nodig. De meeste managers zijn echter bang dat ze hun taken niet effectief uit kunnen voeren. Bijna tweederde blijkt manager tegen wil en dank, en hebben die functie alleen maar omdat ze die aangeboden kregen, die hen meer geld opleverde of omdat die een logische volgende stap in hun carrière was. Niet omdat ze zo graag leiding willen geven. Meer dan een kwart twijfels aan zijn leidinggevende capaciteiten en veertien procent worstelt met de werkdruk.
Ontwikkeling
In dit licht noemt Penny de Valk van ILM het des te zorgwekkender dat veel ondernemingen van plan zijn te gaan bezuinigen op hun managementontwikkelprogramma’s. "Sterke, competente leiders zijn essentieel om mindere tijden te overleven. Juist omdat zoveel managers niet bewust voor hun functie gekozen hebben, is het aan de onderneming om hen te voorzien van steun en begeleiding in deze moeilijke tijden. Managementontwikkelprogramma’s zijn een van de beste investeringen die een bedrijf kan doen om de prestaties en effectiviteit te verbeteren."
Stress
Deze resultaten bevestigen wat DDI vorig jaar concludeerde: promotie tot manager levert bijna evenveel stress op als een echtscheiding. Ook uit dit onderzoek bleek dat veel ondernemingen niet genoeg doen om managers te helpen bij de overgang naar hun nieuwe functie. Onderzoek van Right Management toonde aan dat veel managers gepromoveerd worden zonder dat van tevoren duidelijk is wat er van hen verwacht wordt in hun nieuwe rol en welke vaardigheden daarvoor vereist is. Cruciale zaken om de promotie tot een succes te maken.
BESTE MANAGERS
Begin eens (meer) met uzelf te managen.
Stel u kwetsbaar(der) op, verwerk de signalen en pas deze toe. Stel een persoonlijke coach aan.
Herman Oosterhof, Kommisseur.
Ton
|
|
10
-
12
-
2008
|
09
:
34
uur
Wellicht twijfelt nog meer personeel aan de leidinggevende kwaliteiten van de manager.
Is ook niet zo vreemd eigenlijk immers een manager is niet per definitie een leider en andersom niet elke leider is een manager.
Dat is een fout die kennelijk heel hardnekkig is. Zo hardnekkig dat de CEO, eigenaar of directeur ze maakt.
Dan heb ik het nog niet eens over de informele leiders binnen een bedrijf.
Ik denk dat dat ook een grote bron van stress is voor zowel leiders als managers en uiteindelijk het personeel.
Een slimme manager wil het dan ook niet alleen doen maar vertrouwt op de kwaliteiten en kunde van de leidingevenden, formeel of informeel. Wil je het allemaal zelf doen dan loop je vast op een bepaald moment en ja, dan heb je waarschijnlijk ook last van ongezonde stress. En ook de ongezonde, inproduktieve stress onder je personeel geïmplementeerd.
Uiteindelijk is de hele organisatie de dupe van het gemis aan leidingevende kwaliteiten.
De meeste managers leren trouwens, door vallen en opstaan vanzelf wel leidinggeven, ze moeten wel om zich te handhaven. Uiteindelijk leren ze zelfs dat ze moeten vertrouwen op de leidinggevende. Al zijn er van die figuren die denken dat ze zelf alleswetend en - kunnend zijn, dat zijn de ergsten.
Laat ik het zo stellen, ik ben ervaringsdeskundige op dat vlak.
In de trainingen die ik geef stel ik herhaaldelijk vast dat veel managers manager zijn geworden op basis van loyaliteit, lange dagen, en hart voor de zaak. Alles wat met integrale planning te maken heeft, zowel theoretische kennis als de vaardigheid om het te kunnen toepassen, komt in praktijk niet tot uiting.
Ex-minister Veerman zei eens dat managers controleren of zaken gebeuren zoals ze zijn opgedragen, leiders zijn mensen die richting geven. Tachtig procent van de mensen wil geleid worden en managers die dat onlangs geworden zijn merken dat opeens alle ogen op hen gericht zijn. Dat maakt onzeker en men gaat door druk overhaast zaken ''managen'' die eigenlijk niet nodig zijn. Dat veroorzaakt gemor en ontevredenheid wat de druk alleen maar nog meer doet toenemen.
Een goed motto zou kunnen zijn, ''niet meteen rennen, maar eerst plannen''. De valkuil van veel managers is taakgerichtheid. Dit leidt regelmatig tot problemen oplossen die er niet zijn met alle gevolgen van dien. Ik adviseer altijd mensen na het vinden van de oplossing de vraag te beantwoorden: ''En welk probleem ga ik daar nu mee oplossen''. Ervaring leert is dat dat heel verhelderend werkt.
Topmanagement = topsport, en een topsporter werkt altijd met een goede persoonlijke coach. Dus iedereen zou eigenlijk de vraag moeten stellen: Waarom heeft niet iedere topmanager een persoonlijke coach?
T.C.A.
|
|
15
-
12
-
2008
|
09
:
58
uur
Een beetje onzekerheid over je eigen managementscapaciteiten is in mijn ogen niet slecht, omdat het ook betekent dat je jezelf wilt verbeteren. En dat is de eerste stap naar verbetering.
Ik vind mensen die zichzelf fantastische managers or leiders vinden, meestal de engste managers. Zij staan niet open voor verandering en voor verbetering. Waarschijnlijk doen ze niet eens aan zelfreflectie.
Onzekerheid is geen schande. Het is wel belangrijk hoe je ermee omgaat.