Salaris Nederlandse CEO bestaat voor 35 procent uit bonussen
10 december 2008 -
Vergeleken met internationale standaarden ontvangen Nederlandse senior managers een groot aandeel van hun beloning in de vorm van bonussen en winstdeling. Echter, dit patroon geldt niet voor het middle management en de meer junior werknemers.
Deze bevindingen komen uit een door Watson Wyatt uitgevoerde analyse van de verschillen tussen de patronen in variabele beloning in 57 landen. Volgens het Watson Wyatt Global 50 Remuneration Planning Report bestaat het basissalaris voor senior executives in Nederlandse bedrijven voor gemiddeld 35 procent uit bonussen en winstdeling. Daarmee neemt Nederland een zeventiende plaats in op de wereldranglijst.
In sommige andere landen is dit percentage echter veel hoger – zoals in Griekenland (55 procent), Luxemburg (51 procent), Brazilië (50 procent), Saoedi-Arabië (46 procent), het Verenigd Koninkrijk (45 procent) en de Verenigde Staten (45 procent).
Junior functies
In Nederland zijn bonussen en winstdeling als percentage van het basissalaris relatief lager voor de meer junior staffuncties. Voor middle managers ligt de gemiddelde bonus en winstdeling als percentage van het basissalaris rond de vijftien procent, voor junior posities is dit acht procent. Van de 57 onderzochte landen komt Nederland hiermee op een respectievelijk 44ste en 41ste plaats.
Internationale verschillen
"In de meeste landen zijn bonussen en winstdeling de afgelopen jaren een steeds belangrijker deel van de totale beloning gaan uitmaken" zegt Anne Severeyns, senior consultant bij Watson Wyatt. "Echter, van land tot land zijn er duidelijke verschillen in de omvang van variabele beloning vergeleken met het basissalaris, en ook in het gewicht dat aan variabele beloning wordt toegekend bij de diverse functieniveaus."
Toptalent
"Bij Watson Wyatt geloven we dat variabele beloning, en in het bijzonder incentives, organisaties kansen biedt om kosten en prestaties te beheersen in een tijd waarin de budgetten krap kunnen zijn. Het stelt organisaties in staat om te focussen op die werknemers die de meeste toegevoegde waarde leveren voor het bedrijf. Het kan ook een instrument zijn om toptalent te behouden en werknemers te motiveren om het juiste gedrag te vertonen. Het is echter niet alleen het juiste ontwerp en de juiste communicatie van het incentive programma dat er toe doet. Met name de rol van het lijnmanagement is doorslaggevend voor het succes van zulke programma’s."