9 december 2008 -
In 84 procent van de Amerikaanse reclame- en marketingorganisaties wordt geroddeld. 63 procent daarvan vindt dat dit een negatief effect heeft op de sfeer. Slechts tien procent is van mening dat het juist een positieve invloed heeft.
Dat blijkt uit onderzoek van The Creative Group, waarover Marketing Online bericht. The Creative Group: "Overal wordt geroddeld, maar in tijden van economische onzekerheid kunnen geruchten hardnekkiger en negatiever van toon worden. Werknemers kunnen gaan speculeren over veranderingen en geruchten verspreiden over collega’s die ze als hun concurrent zien."
Verdediging
Open communicatie is de beste verdediging tegen een overactieve roddelmachine. Informatie snel en openlijk met iedereen delen kan voorkomen dat medewerkers gaan roddelen, zeker als er belangrijke veranderingen aan zitten te komen.
Een paar tips:
1. Houd contact met de directie. Ga persoonlijk bij ze langs. In een informele situatie komt u vaak meer aan de weet.
2. Houd uw deur open
Medewerkers worden ongerust als hun managers achter gesloten deuren praten. Blijf toegankelijk. Bespreek gevoelige zaken op minder zichtbare plaatsen.
3. Wijs ‘slechte appels’ op hun plek Spreek iemand die negatieve geruchten verspreidt, direct aan.
4. Geef het goede voorbeeld.
Ga zelf niet over anderen praten en zeg niets over iemand dat diegene zelf niet weet.
Bron:Marketing Online