zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Sociale ondernemers zien maatschappelijke doelen als 'core business'

4 december 2008 - Sociale ondernemers hebben op een aantal punten weliswaar overeenkomsten met reguliere ondernemers, maar er zijn ook duidelijke verschillen. Zo behoren maatschappelijke doelen tot de 'core business' van sociale ondernemingen. Dat blijkt uit onderzoek van EIM.

Verder geldt dat waar bij reguliere ondernemingen sprake is van marktrisico, het risico van sociale ondernemingen gelegen is in de onzekerheid over (de voortzetting van) de financiering. Voor sociale ondernemers is communicatie met instanties een levensvoorwaarde. Sociale ondernemers onderscheiden zich verder van reguliere ondernemers door hun specifieke betrokkenheid bij een doelgroep van medewerkers of cliënten. Een overeenkomst tussen sociale ondernemers en reguliere ondernemers is dat onvrede met het werk in loondienst onder beide groepen een veel genoemd motief is om als ondernemer te beginnen. Verder zijn netwerken voor beide groepen ondernemers van grote betekenis. 



Sociale winst
In tegenstelling tot verschillende andere landen heeft sociaal ondernemerschap in ons land geen brede ingang gevonden. Toch wordt sociaal ondernemerschap tegenwoordig vaker genoemd. Bijvoorbeeld vanwege de bijdrage die het zou kunnen leveren aan het stimuleren van de wijkeconomie en dan in het bijzonder voor achterstandswijken. Ook de schaalvergroting en commercialisering van de zorgsector roepen een tegenbeweging op die tot uiting komt in het oprichten van sociale ondernemingen. Sociale ondernemingen bieden namelijk werkgelegenheid aan mensen met een achterstand op de arbeidsmarkt of voorzien in zorg voor specifieke groepen zorgbehoevende op een manier die niet door reguliere zorgaanbieders wordt geleverd. Het aanpakken van een sociaal probleem is het primaire doel waarbij het maken van winst het middel is. Het sociale aspect gaat bij veel ondernemingen verder, waarbij met name bijdragen aan duurzaamheid worden genoemd.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 MVO is vooral tactische keuze
 Bedrijven overstag voor MVO-verslag
 Sociale verantwoordelijkheid niet van invloed keuze werkgever
 Maatschappelijk verantwoord ondernemen leidt tot innovatie
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10