Sociale ondernemers zien maatschappelijke doelen als 'core business'
4 december 2008 -
Sociale ondernemers hebben op een aantal punten weliswaar overeenkomsten met reguliere ondernemers, maar er zijn ook duidelijke verschillen. Zo behoren maatschappelijke doelen tot de 'core business' van sociale ondernemingen. Dat blijkt uit onderzoek van EIM.
Verder geldt dat waar bij reguliere ondernemingen sprake is van marktrisico, het risico van sociale ondernemingen gelegen is in de onzekerheid over (de voortzetting van) de financiering. Voor sociale ondernemers is communicatie met instanties een levensvoorwaarde. Sociale ondernemers onderscheiden zich verder van reguliere ondernemers door hun specifieke betrokkenheid bij een doelgroep van medewerkers of cliënten. Een overeenkomst tussen sociale ondernemers en reguliere ondernemers is dat onvrede met het werk in loondienst onder beide groepen een veel genoemd motief is om als ondernemer te beginnen. Verder zijn netwerken voor beide groepen ondernemers van grote betekenis.
Sociale winst In tegenstelling tot verschillende andere landen heeft sociaal ondernemerschap in ons land geen brede ingang gevonden. Toch wordt sociaal ondernemerschap tegenwoordig vaker genoemd. Bijvoorbeeld vanwege de bijdrage die het zou kunnen leveren aan het stimuleren van de wijkeconomie en dan in het bijzonder voor achterstandswijken. Ook de schaalvergroting en commercialisering van de zorgsector roepen een tegenbeweging op die tot uiting komt in het oprichten van sociale ondernemingen. Sociale ondernemingen bieden namelijk werkgelegenheid aan mensen met een achterstand op de arbeidsmarkt of voorzien in zorg voor specifieke groepen zorgbehoevende op een manier die niet door reguliere zorgaanbieders wordt geleverd. Het aanpakken van een sociaal probleem is het primaire doel waarbij het maken van winst het middel is. Het sociale aspect gaat bij veel ondernemingen verder, waarbij met name bijdragen aan duurzaamheid worden genoemd.