4 december 2008 -
Betrokken medewerkers zijn het productiefst. Dat is geen nieuws. Maar nu lijkt het dat mensen gemotiveerder kunnen raken door alleen maar anders over hun werk te gaan denken. Die conclusie trekken wetenschappers van de University of Alberta tenminste.
Werkgevers die hun personeel succesvol aan weten te zetten om anders te gaan denken en het enthousiasme over hun baan te hervinden, melden 60 procent minder verzuim en 75 procent toename in personeelsbehoud.
Workshop
Een manier om dit te bereiken is een workshop waarin mensen zich een dag bezighouden met wat ze willen bereiken in hun werk. "Medewerkers die betekenis en zin in hun werk zien, en zien hoe ze een nuttige bijdrage kunnen leveren, zijn gezonder, gelukkiger en productiever." Ze werken bovendien beter samen, rapporteren een hogere tevredenheid met hun baan en verzuimen minder.
Medewerkers die meer betekenis en inhoud aan hun werk mogen geven en hun doelen zelf mogen opstellen binnen een team zijn inderdaad productiever. Alleen kan het niet vanuit een workshop. Iemand die al lang binnen het bedrijf zit en in een workshop leert, dat het allemaal anders eruit ziet dan hij denkt, wordt zeker niet betrokkener en wordt niet gelukkiger in zijn huidige situatie. Daarnaast moet deze manier ook ingebed zijn binnen de organisatie. Medewerkers moeten vanaf het begin inhoud en doelen stellen in hun functie. Ook medewerkers die al lang binnen een bedrijf zijn hebben naast een workshop of een training, coaching nodig. Het doel productiever, gelukkiger en minder verzuim wordt niet binnen een dag bereikt. Daarnaast wordt er vanuit de medewerker vaak gedacht, ''dan gaan wij weer een workshop doen om het anders aan te pakken of het werk anders te zien''. Het punt ligt op de overtuiging van de medewerker en deze overtuigingen zijn niet zo snel te doorbreken. Alleen een coach in combinatie met een training van meerdere dagen biedt uitkomst. Wat ik mij ook afvraag is, waarom begint een werkgever pas, als het eigenlijk te laaat is. Begin bij het begin, bij binnenkomst van een medewerker. Een ander punt is de cultuur binnen het bedrijf, hoe wordt de medewerker gestimuleerd om zijn doelen en de doelstellingen van de organisatie te halen? Wat is de visie van de organisatie en is deze ook gecommuniceerd naar de medewerkers toe? Wat is de visie op leiderschap en vind er een transfer plaats naar de werkvloer?
De Experience is een interactieve workshop waarin ervaringen worden opgedaan. De essentie van de Experience is het op gang brengen van dynamische denkprocessen met begrip, acceptatie en respect voor de verschillen in communicatie, samenwerken en vertrouwen in een omgeving waarin je plezier mag hebben. Het uiteindelijke doel is dat deelnemers meer zicht krijgen op individuele talenten. Doe waar je goed in bent en bereik op een creatieve en effectieve manier doelen.
De Experience omvat 4 elementen: vertrouwen, communicatie, samenwerken en plezier.
Vertrouwen: Je veilig voelen en jezelf durven laten zien. Vertrouwen hebben in ondersteuning.
Communicatie: Met elkaar werken is met elkaar communiceren. Door te communiceren deel je meningen, overtuigingen en gezichtspunten.
Samenwerken: In de activiteiten werk je als individu in een groep. Er wordt aandacht gegeven aan ieders bijdrage. Samen werken vraagt inzet van iedereen.
Plezier: Het is ongewoon om leren, groeien en ontwikkelen te associëren met plezier. Plezier hebben wordt veelal geassocieerd met amusement, recreatie en populair vermaak.
Het hebben van plezier is belangrijk, als je jezelf vermaakt raak je betrokken, ben je gemotiveerd en heb je aandacht. Het blijkt steeds weer een krachtig element in een programma.
trojan
|
|
6
-
12
-
2008
|
14
:
21
uur
Allemaal leuk en aardig, maar volgens mij staan de meeste bedrijven zichzelf hierbij in de weg! Werkgevers verwachten van alles, maar bieden niks! Kijk alleen al naar vacatureteksten!! 90% verwachtingen, 10% arbeidsvoorwaarden! Mijn werkgever verwacht bijvoorbeeld dat wij allemaal beter gaan communiceren, zodat hij een HKZ-certificaat kan krijgen en meer kan gaan verdienen. Echter, om beter te kunnen communiceren hebben wij een clientvolgsysteem nodig! Dat is aangegeven en in 5 minuten van tafel geveegd, te duur! Lekker kort termijn gedacht! Het is bij iedere werkgever hetzelfde verhaal, ze willen voor een dubbeltje op de eerste rij zitten!
Ergens geconcentreerd over nadenken is natuurlijk altijd goed, tenminste, als je de nieuwe inzichten ook kunt gebruiken. Maar als je daarvoor de vrijheid en mogelijkheid mist, kun je maar beter de blik op oneindig zetten en helemaal niet denken, want nadenken is dan alleen maar frustrerend.
In ernst: Het gaat er om mensen zelf invloed te geven op hun werk. Nadenken en bewustwording is daar een stukje van.