3 december 2008 -
Over veel fusies en overnames wordt gezegd dat ze uiteindelijk niet slagen. Maar dat is onzin. Econoom Mario Schijven stelt juist dat fusies zeker na herstructurering op de lange termijn vaak succesvoller zijn dan vaak gedacht wordt.
Schijven onderzocht daarvoor 25 grote Nederlandse bedrijven en 52 Amerikaanse softwarebedrijven. Hij promoveert op 9 december aan de Universiteit van Tilburg.
Waardedaling
Het afgelopen jaar was de waarde van het aantal fusies wereldwijd al meer dan vier biljoen dollar. Bedrijven staan onder druk om te groeien en kunnen dat doen door uitbreiding van binnenuit of door acquisities (overnames van bestaande bedrijven of onderdelen daarvan). Huidig onderzoek wijst uit dat meer dan de helft van deze overnames onsuccesvol is en leidt tot daling van de waarde van het aandeel en tot winstverlies.
Synergievoordelen Maar die onderzoeken richten zich vooral op de korte termijn. Omdat bedrijven sterk van elkaar verschillen duurt het enige tijd voordat de synergievoordelen aan de oppervlakte komen. Uit het onderzoek van Schijven blijkt dat veel bedrijven na een reeks acquisities ovegaan tot radicale herstructurering van hun organisatiestructuur. Ze brengen sommige van hun bestaande divisies samen of splitsen deze juist op, of ze creëren een geheel nieuwe divisie om sommige van de acquisities in onder te brengen. Daarna blijken ze aanzienlijk succesvoller te opereren.
Minder grote rol voor hoofdkantoor
Bedrijven hopen van de ervaring uit het verleden te kunnen leren voor toekomstige acquisities, een taak die veelal ergens op het hoofdkantoor wordt neergelegd. Maar Schijven wijst erop dat dat riskant is omdat overgenomen bedrijven vaak op meerdere dimensies erg van elkaar verschillen. Dit leidt er toe dat ervaring met acquisities in het verleden vaak niet direct toepasbaar is op latere acquisities. Schijven adviseert om vooral de kennis en ervaringen uit de business units te gebruiken bij nieuwe acquisities.