zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Fusies vaak succesvoller dan gedacht

3 december 2008 - Over veel fusies en overnames wordt gezegd dat ze uiteindelijk niet slagen. Maar dat is onzin. Econoom Mario Schijven stelt juist dat fusies zeker na herstructurering op de lange termijn vaak succesvoller zijn dan vaak gedacht wordt.

Schijven onderzocht daarvoor 25 grote Nederlandse bedrijven en 52 Amerikaanse softwarebedrijven. Hij promoveert op 9 december aan de Universiteit van Tilburg.



Waardedaling
Het afgelopen jaar was de waarde van het aantal fusies wereldwijd al meer dan vier biljoen dollar. Bedrijven staan onder druk om te groeien en kunnen dat doen door uitbreiding van binnenuit of door acquisities (overnames van bestaande bedrijven of onderdelen daarvan). Huidig onderzoek wijst uit dat meer dan de helft van deze overnames onsuccesvol is en leidt tot daling van de waarde van het aandeel en tot winstverlies.

Synergievoordelen
Maar die onderzoeken richten zich vooral op de korte termijn. Omdat bedrijven sterk van elkaar verschillen duurt het enige tijd voordat de synergievoordelen aan de oppervlakte komen. Uit het onderzoek van Schijven blijkt dat  veel bedrijven na een reeks acquisities ovegaan tot radicale herstructurering van hun organisatiestructuur. Ze brengen sommige van hun bestaande divisies samen of splitsen deze juist op, of ze creëren een geheel nieuwe divisie om sommige van de acquisities in onder te brengen. Daarna blijken ze aanzienlijk succesvoller te opereren.

Minder grote rol voor hoofdkantoor
Bedrijven hopen van de ervaring uit het verleden te kunnen leren voor toekomstige acquisities, een taak die veelal ergens op het hoofdkantoor wordt neergelegd. Maar Schijven wijst erop dat dat riskant is omdat overgenomen bedrijven vaak op meerdere dimensies erg van elkaar verschillen. Dit leidt er toe dat ervaring met acquisities in het verleden vaak niet direct toepasbaar is op latere acquisities. Schijven adviseert om vooral de kennis en ervaringen uit de business units te gebruiken bij nieuwe acquisities.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Zittend management zelden succesvol bij fusie
 Slechts één op tien fusies echt succesvol
 Niet cultuur maar manager oorzaak van mislukte fusie
 Fusies mislukken door slechte communicatie
 Bedrijven fuseren tegen beter weten in
 Mislukte fusies zelden het gevolg van cultuurverschillen
 Tien hardnekkige fouten bij fusies
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10