3 december 2008 -
Ten opzichte van schooljaar 2006-2007 hebben afgelopen jaar ruim 3.600 méér jongeren kennis mogen maken met ondernemerschap. Het jaarverslag 2007-2008 van Jong Ondernemen, de stichting ter bevordering van ondernemerschap onder jongeren, wijst dit uit.
Het totaal aantal deelnemers komt daarmee uit op meer dan 20.000. Deelnemers komen uit alle onderwijsniveaus. Jong Ondernemen heeft in totaal acht educatieve programma's, van basisonderwijs tot en met het wetenschappelijk onderwijs. Ter financiële ondersteuning van de programma's wist de stichting eveneens de groep sponsoren uit te breiden tot een totaal van negen. Voor 2009 verwacht Jong Ondernemen een nieuwe aanwas van enkele duizenden jeugdige deelnemers.
Programma's Jong Ondernemen biedt programma's aan scholen aan, die vervolgens een op een ingezet kunnen worden in het curriculum van de opleiding. Het zijn programma's waarin leerlingen en studenten kennis maken met ondernemerschap. De deelnemers zetten daadwerkelijk hun eigen bedrijfje op. Afhankelijk van het opleidingsniveau bedenken ze al dan niet een nieuw product of dienst, doen marktonderzoek, schrijven een ondernemingsplan en zoeken aandeelhouders. De deelnemers worden begeleidt door externe mentoren en financieel adviseurs. Binnen alle programma's wordt gewerkt met echt geld, echte producten, echte leveranciers en echte klanten. Afgelopen jaar resulteerde ook nog eens in een serie levensvatbare commerciële ideeën die al in 2008 ten uitvoer zijn gebracht zijn of in 2009 in productie worden genomen.
Recessie
"Een betere manier om te leren ondernemen is er niet", aldus voorzitter van Jong Ondernemen Han de Ruiter, in het dagelijks leven directeur MKB bij ABN AMRO. "Juist in tijden van economische recessie is het goed om studenten te motiveren voor het ondernemerschap. Vanuit huis of school. Sommigen starten zelfs door en worden al tijdens hun opleiding zelfstandig ondernemer. Een prachtige ontwikkeling."