zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Eén op de drie bedrijven voelt effecten kredietcrisis

2 december 2008 - Circa een derde van de bedrijven merkt nu al echt iets van de kredietcrisis. Ruim 80 procent neemt maatregelen, maar die zijn doorgaans gericht op de korte termijn. Dit ondanks het feit dat bedrijven op de langere termijn zwaar weer verwachten.

Uit onderzoek van Berenschot onder 200 bedrijven blijkt dat ruim 60 procent nog nauwelijks de gevolgen van de kredietcrisis merkt, maar wel al maatregelen neemt. Die zijn vooral gericht op de korte termijn en hebben vaak een marginaal effect. 'Te denken valt aan het besparen op tijdelijke krachten, het niet invullen van vacatures en het vieren van het sinterklaasfeest in de bedrijfskantine in plaats van op een externe locatie,' aldus consultant Luuk Verburgh.



In de optiek van Berenschot zou echter moeten worden gewerkt aan een flexibel concept, lage vaste kosten, een lage overhead, een goed gespreid productenportfolio, een heldere strategie en een gezonde financiering om goed uit de crisis te komen. 

Cyclische sectoren
Per sector verschillen de gevolgen van de crisis enorm. Cyclische sectoren worden zwaar geraakt en de veranderingen verlopen veel sneller dan bij vorige recessies. Vooral bedrijven in de automotive, uitzendbureaus en detacheerders merken de gevolgen direct. Ook bedrijven die veel exporteren, activiteiten in de VS hebben of zwaar gefinancierd zijn met vreemd vermogen, hebben inmiddels saneringen aangekondigd.

Lange termijn
Daarnaast denkt een groot aantal bedrijven dat effecten van de crisis pas op langere termijn zichtbaar zullen worden, zoals de rem op de export naar verre landen als gevolg van problemen met de financiering en uitgestelde projecten. In sommige branches zoals de industrie lijkt er nog weinig aan de hand vanwege langlopende projecten en goed gevulde orderportefeuilles, maar ook daar verwacht men uiteindelijk zwaar weer.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Kredietcrisis versterkt najaarsblues
 Zakendoen met tienduizenden ondernemingen niet langer verzekerd
 Manager merkt gevolgen kredietcrisis
 Manager krijgt geen geld meer om bedrijf over te nemen
 ‘Kredietcrisis gaat voorbij aan snelgroeiende bedrijven’
 
 
reacties
 
Ad de Beer  |   | 
2-12-2008
 | 
15:31 uur
Als we het artikel goed lezen dan valt meteen op dat veel bedrijven ''denken'' dat het slechter zal gaan. Ze zien geen concrete aanwijzingen, maar drijven mee op het algemene negatieve sentiment, dat eigenlijk alleen maar is gebaseerd op de kredietcrisis.
Het resultaat, bezuinigen op marginale zaken, versterkt alleen maar het sentiment. Maak de kerstviering wat soberder en veel medewerkers raken gedemotiveerd, gaan vrezen voor hun baan, gaan kijken naar ander werk. Erger nog, omdat ze zich zorgen maken, daalt de productiviteit en jawel, het gaat inderdaad slechter.
Door de medewerkers juist te gaan betrekken bij verbeterprojecten, continue verbeteren te gaan implementeren, zal het tegengestelde effect worden bereikt en zal de recessie ver weg blijven van de bedrijven die met een toekomstgerichte visie actief bezig zijn met de groei van de organisatie.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10