Eén op de drie bedrijven voelt effecten kredietcrisis
2 december 2008 -
Circa een derde van de bedrijven merkt nu al echt iets van de kredietcrisis. Ruim 80 procent neemt maatregelen, maar die zijn doorgaans gericht op de korte termijn. Dit ondanks het feit dat bedrijven op de langere termijn zwaar weer verwachten.
Uit onderzoek van Berenschot onder 200 bedrijven blijkt dat ruim 60 procent nog nauwelijks de gevolgen van de kredietcrisis merkt, maar wel al maatregelen neemt. Die zijn vooral gericht op de korte termijn en hebben vaak een marginaal effect. 'Te denken valt aan het besparen op tijdelijke krachten, het niet invullen van vacatures en het vieren van het sinterklaasfeest in de bedrijfskantine in plaats van op een externe locatie,' aldus consultant Luuk Verburgh.
In de optiek van Berenschot zou echter moeten worden gewerkt aan een flexibel concept, lage vaste kosten, een lage overhead, een goed gespreid productenportfolio, een heldere strategie en een gezonde financiering om goed uit de crisis te komen.
Cyclische sectoren
Per sector verschillen de gevolgen van de crisis enorm. Cyclische sectoren worden zwaar geraakt en de veranderingen verlopen veel sneller dan bij vorige recessies. Vooral bedrijven in de automotive, uitzendbureaus en detacheerders merken de gevolgen direct. Ook bedrijven die veel exporteren, activiteiten in de VS hebben of zwaar gefinancierd zijn met vreemd vermogen, hebben inmiddels saneringen aangekondigd.
Lange termijn
Daarnaast denkt een groot aantal bedrijven dat effecten van de crisis pas op langere termijn zichtbaar zullen worden, zoals de rem op de export naar verre landen als gevolg van problemen met de financiering en uitgestelde projecten. In sommige branches zoals de industrie lijkt er nog weinig aan de hand vanwege langlopende projecten en goed gevulde orderportefeuilles, maar ook daar verwacht men uiteindelijk zwaar weer.
Als we het artikel goed lezen dan valt meteen op dat veel bedrijven ''denken'' dat het slechter zal gaan. Ze zien geen concrete aanwijzingen, maar drijven mee op het algemene negatieve sentiment, dat eigenlijk alleen maar is gebaseerd op de kredietcrisis.
Het resultaat, bezuinigen op marginale zaken, versterkt alleen maar het sentiment. Maak de kerstviering wat soberder en veel medewerkers raken gedemotiveerd, gaan vrezen voor hun baan, gaan kijken naar ander werk. Erger nog, omdat ze zich zorgen maken, daalt de productiviteit en jawel, het gaat inderdaad slechter.
Door de medewerkers juist te gaan betrekken bij verbeterprojecten, continue verbeteren te gaan implementeren, zal het tegengestelde effect worden bereikt en zal de recessie ver weg blijven van de bedrijven die met een toekomstgerichte visie actief bezig zijn met de groei van de organisatie.