28 november 2008 -
Volgens veel economen is een recessie onafwendbaar. Al deze ontwikkelingen leiden tot grote onzekerheid en stress op de werkvloer, in feite een crisis in het klein. Daarom moeten managers zich gaan opstellen als crisismanagers in hun eigen bedrijf.
Dat zegt managementspecialist Asha Kalijan. Volgens haar is het in onzekere tijden belangrijk dat een manager zich anders opstelt dan hij of zij gewend is. "Dat betekent: als een soort van Rudy Giuliani of Wouter Bos glashelder communiceren, niet alleen over wat je als manager wel weet, maar ook over wat je niet weet. Ook het aantal communicatiemomenten moet omhoog. Als manager moet je informatie niet langer bewaren tot het werkoverleg, maar zo snel mogelijk delen met medewerkers."
Helderheid
Kalijan is auteur van het FAQ-boek voor managers, een vraag- en antwoordboek waarin de 100 belangrijkste vragen worden beantwoord die leidinggevenden in hun werk hebben. In het boek komen diverse situaties aan de orde waarbij veranderingen en onzekerheid een grote rol spelen. "Altijd blijkt dan dat werknemers duidelijkheid, sturing en antwoorden nodig hebben en verwachten van hun leidinggevende. Vaak leven er vragen onder werknemers, waar ze zich zelf nog niet van bewust zijn, omdat zij vaak informatie missen, maar wachten af, omdat zij vertrouwen dat het management daar zelf mee komt. Voor managers is het zaak om bovenop de situatie te zitten, als stevig baken te functioneren en helderheid te verschaffen aan hun werknemers. Dat geldt ook nu tijdens de kredietcrisis en alle onzekerheid daarom heen."