27 november 2008 -
Bijna de helft van de werknemers ontvangt aan het einde van het jaar het liefst een kerstbonus van de werkgever. Dit blijkt uit een online onderzoek van Unique Uitzendburo. Het traditionele kerstpakket, favoriet van vorig jaar, staat nu op de tweede plaats met 35 procent van de stemmen.
Dit jaar is er minder belangstelling voor een geschenkbon (negen procent) en een donatie aan een goed doel (zeven procent). De overige één procent van de respondenten ziet zijn kerstgeschenk liever in een andere vorm dan de hierboven genoemde opties.
Persoonlijke attentie
"In deze tijd, waar de kredietcrisis het nieuws domineert, is het niet verwonderlijk dat werknemers kiezen voor een financieel extraatje," aldus Michel de Lassacquère, algemeen directeur van Unique. "Het is lastig om te voorspellen wat ons te wachten staat en hoe lang de crisis nog zal aanhouden. Voor werkgevers is het wel belangrijk om de wensen van het personeel in acht te nemen om zo het beste uit hun medewerkers te halen. Door een persoonlijke attentie in de vorm van een kerstgeschenk worden de werknemers extra gemotiveerd."
Zolang de economie stagneert en dit niveau blijft aanhouden denk ik dat werknemers beter uit zijn en ook de voorkeur geven aan een geschenkbon ipv een leuk kerstpakket. Dan is het aan de kerstpakketten leveranciers om uit de hoek te komen met originele en praktische kerstpakketten en eindejaarsgeschenken.
Gelukkig wordt de kerstpakketbranche ook steeds origineler. Bedrijven kunnen nu vaak vele kanten op. Geschenkbonnen en belevenissen zijn een goed alternatief - zo bepaalt de werknemer toch nog zelf waar zijn geld naartoe gaat, en blijft het toch een cadeau.
De maanden oktober/november/december zijn erg belangrijk voor relatiegeschenken webwinkels. Dit in verband met de aankomende kerstperiode. Rond deze tijd van het jaar worden de meeste relatiegeschenken verkocht. De overheid maakt het steeds moeilijker voor bedrijven om kerstpakketten weg te geven aan het personeel. Dit vanwege saneringen en regelgeving. Waardering is erg belangrijk. Daarom zullen kerstpakketten niet uitsterven. Ik ben benieuwd.
Laten we met zijn alle hopen dat de kerstpakketten weer langzaam terugkomen rond de december periode. De overheid zou niet moeten saneren op de traditionele, en tevens Nederlandse, gebruik.
Gelukkig wordt de kerstpakketbranche ook steeds origineler. Bedrijven kunnen nu vaak vele kanten op. Geschenkbonnen en belevenissen zijn een goed alternatief - zo bepaalt de werknemer toch nog zelf waar zijn geld naartoe gaat, en blijft het toch een cadeau.