zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Werknemer verzwijgt verlies mobiel toestel voor baas

26 november 2008 - 80 procent van de werknemers gebruikt hun smartphone, -laptop en USB-sticks van de zaak buiten kantoor. Op 73 procent van deze toestellen staat bedrijfsgevoelige informatie, zoals email, agenda, klantgegevens en bedrijfspresentaties. 48 procent is wel eens een mobiel toestel kwijtgeraakt.

Vijf procent is hun toestel zelfs twee of meer keer verloren. Hoewel 35 procent dit probleem plichtsgetrouw aan zijn leidinggevende meldde, besloot 65 procent zijn mond te houden. Dat blijkt uit onderzoek van Check Point Software Technologies



Beveiliging

Waarschijnlijk ligt dit lage meldingscijfer aan het feit dat de ondervraagden er veelal van uitgingen dat de toestellen kwijt waren geraakt (92 procent) en niet gestolen (acht procent). De toestellen waren in de meeste gevallen niet optimaal beveiligd. Slechts 22 procent van de ondervraagden maakt gebruik van een wachtwoord én encryptie om het toestel te beveiligen, tien procent had zelfs helemaal geen beveiliging op het toestel aangebracht. Mobiele toestellen die alleen beveiligd zijn met een wachtwoord, zijn niet afdoende afgeschermd en kunnen relatief eenvoudig worden ontsloten. 

Verantwoordelijkheid

Jos Nijsen, Country Manager Benelux bij Check Point: "Dit onderzoek geeft aan dat security valt of staat bij het correct uitvoeren van beveiligingsbeleid door werknemers. Bedrijven die zo’n beleid voeren en hun werknemers daar goed bij betrekken, hebben een veel kleinere kans dat ongenode gasten via de achterdeur naar binnen komen. Werknemers moeten natuurlijk ten alle tijden melden als bedrijfstoestellen ‘vermist’ zijn, maar je kan er niet van uitgaan dat ze dit ook doen. Vandaar dat het management beter zelf de verantwoordelijkheid kan nemen en ervoor moet zorgen dat bedrijfsgegevens op alle toestellen versleuteld zijn en niet zonder melding het bedrijfspand verlaten."

 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Zakelijke mobiel steeds meer privé gebruikt
 Acht procent verliest PDA
 Manager bang voor dataverlies
 Vijf tips voor veilig smartphonegebruik
 
 
reacties
 
h leerdam  |   | 
26-11-2008
 | 
15:25 uur
ik vraag me af hoe een goed bij zijn hoofd zijnde werknemer zulke spullen verliest
ik verlies nooit wat ook mijn bril niet of ik moet beroofd worden
het getuigt van nonchalance en roekeloosheid
Ton Voskuilen  |   | 
28-11-2008
 | 
17:35 uur
Naast het 'verlies' van GSM's merk ik hierbij op, dat veel bedrijven ook zeer laks met informatie omgaan.
Wij zijn een bedrijf wat zich bezighoudt met het verwijderen van bedrijfs- en gebruikersinformatie op GSM's en Pda's.
Als een bedrijf zegt dat men de toestellen eerst zelf ontdoet van informatie voordat wij ze verkrijgen, blijkt nagenoeg altijd, dat er op meer dan 70% van deze 'geschoonde' toestellen nog informatie bevat. (zie tevens Metro van 22-1-2007 : ''Staat verkoopt onthoofding'').
Regelmatig komen wij bij bedrijven, die na aanschaf van nieuwe toestellen, het oude toestel achterlaten bij de laatste gebruiker.
Met alle gevolgen van dien.
Veel van deze gebruikers maken de toestellen niet schoon en verkopen deze via Marktplaats.
Persoonlijk ken ik meerdere multinationals en beursgenoteerde ondernemingen die dit doen.
Is deze 'geste' van het bedrijf naar de medewerkers het waard om de individuele medewerker ca. € 20,00 te laten verdienen ten nadele van de eventuele bedrijfsschade.
H. Graaf  |   | 
29-11-2008
 | 
04:30 uur
Quote: Hoewel 35 procent dit probleem plichtsgetrouw aan zijn leidinggevende meldde, besloot 65 procent zijn mond te houden.

Vreemd: Zal de leidinggevende het niet opvallen wanneer hij zijn werknemer niet meer kan bellen ?

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10