26 november 2008 -
U vindt uw jongere teamleden misschien ongezond gehecht aan hun gsm en sociale netwerken, maar laat ze liever hun gang gaan. Pas afgestudeerden in opkomende economieën zijn namelijk nog meer technisch onderlegd. En dat kan hun Westerse collega’s in de toekomst wel eens een achterstand opleveren.
Uit onderzoek van AIESEC International en Career Innovation blijkt een steeds grotere kloof in het gebruik van technologie tussen studenten in gevestigde en opkomende economieën. Driekwart van de Aziatische studenten (behalve die in India) heeft een eigen blog en meer dan zeven van de tien jonge Zuid-Amerikanen gebruiken webcamtechnologie om te communiceren met vrienden en familie. Bijna tweederde van de jongeren in Zuid-Amerika en Azië gebruikt simulatie- en gametechnologie voor sociale doeleinden en een vijfde voor leerdoeleinden. En hoewel studenten in West Europa, de VS en Australië net zulke fervente gebruikers van moderne technologie zijn, gebruiken zij die veel minder voor werkgerelateerde zaken. Ook maken ze minder gebruik van podcasts en mobiele e-mail. De mobiele telefoon is overigens onmisbaar voor iedere jongere ter wereld: meer dan negen van de tien jongeren heeft een mobiele telefoon die bovendien altijd aanstaat.
Digitaal tijdperk
"Er staat momenteel een generatie digitale leiders op die binnenkort de werkplek betreedt en ook daar verwacht te kunnen communiceren via sociale media," zegt Lucy Symons, hoofd communicatie van AIESEC. "Wie deze technologie effectief inzet, haalt de leiders binnen die in de toekomst de meest succesvolle ondernemingen zullen runnen," voegt Jonathan Winter, oprichter van Career Innovation daaraan toe. "Toekomstig succes zal hoogst waarschijnlijk afhangen van de mate waarin mensen samen kunnen werken over de grenzen tussen cultuur en hiërarchie heen."
Blokkade
De grootste uitdaging voor de komende jaren is zorgen dat er maximaal gebruik van deze technologie en kennis gemaakt kan (gaan) worden. Een van de respondenten formuleerde het als volgt: "Een firewall houdt innovatie tegen. Bedrijven blokkeren sociale netwerksites, internetmail en forums en daarmee beperken ze de toegang tot de laatste en beste informatie over belangrijke onderwerpen."