24 november 2008 -
Alle doemverhalen ten spijt: veel IT-managers verwachten geen structurele daling te zien van hun interne budget. Bij 71 procent van de organisaties blijft het budget ten minste gelijk of groeit zelfs in de komende twaalf maanden. Desalniettemin stijgt de interne druk om de prestaties op te voeren.
Vier op de tien managers geven aan dat de IT-organisatie zowel wordt afgerekend op kostenreductie als op een bijdrage aan innovatie binnen de business. Dit blijkt uit het jaarlijkse onderzoek ‘Topmanagement en IT Trendonderzoek 2009’ dat werd uitgevoerd binnen DigitalBoardroom in samenwerking met Management Scope.
Kostenverhaal
Uiteraard voelen managers de druk om de kosten voor IT te verlagen. Het gaat echter te ver om te stellen dat overal met de botte bijl wordt gehakt. Radicale vernieuwing legt het af tegen projecten die doorgang moeten vinden en niet kunnen worden gestopt, zoals projecten rondom SEPA in de financiële sector. Er is een verschuiving zichtbaar naar de korte termijn, het zwaartepunt van innovatie in IT komt te liggen op initiatieven die snel terug te verdienen zijn. De luiken naar buiten worden even gesloten om te bekijken of niet slimmer kan worden omgegaan met de reeds aanwezige voorzieningen. Waarde-extractie krijgt de prioriteit. De gedachte daarbij is ‘we hebben inmiddels alle tools en software gekocht die je maar kunt bedenken, maar deze nog nauwelijks gebruikt om het beoogde rendement daadwerkelijk te realiseren’.
IT-dienstverleners
Door daling van het aantal projecten verwachten organisaties minder externe krachten te zullen inhuren. De markt voor detachering krijgt daarbij zoals gebruikelijk de hevigste klappen te verduren. Dienstverleners zullen moeite hebben om de groeicijfers van de afgelopen jaren vast te houden. Al jaren laat het onderzoek zien dat organisaties de hoge mate waarin men gebruikt maakt van detachering als ongewenst te beschouwen. Om groei te realiseren zullen service providers de slag naar outsourcing nu echt moeten maken. Slechts zeer weinig organisaties geven aan minder te gaan uitbesteden. De beweging is juist om meer uit te besteden, voor werk¬plek-beheer denkt 24 procent van de organisaties aan groei, bij applicatie¬management ligt dit percentage op 29 procent en bij infrastructuurmanagement op 32 procent.
Kostenverlaging
In de onderhandelingen voor de allereerste uitbestedingscontracten lag de nadruk vaak op het verlagen van de kosten. Het is verleidelijk om opnieuw de focus op ‘laagste prijs’ te leggen nu service providers op zoek zijn naar nieuwe omzet om het verlies aan detacheringsinkomsten goed te maken. Uitbesteden van IT wordt door een derde van de organisaties gezien als middel om de kosten te verlagen. Op zich is dat geen probleem, zolang niet wordt vergeten dat veel organisaties – door schade en schande wijs geworden – hebben ervaren dat kostenverlaging alleen een te smalle basis is om succesvol te kunnen uitbesteden. Minstens zo belangrijk is het hebben en houden van de juiste competenties binnen de eigen organisatie om er zorg voor te dragen dat IT op de juiste plekken waarde toevoegt. Een drempel daarbij is de krapte aan professionals die kunnen opereren op de snijvlakken klant/leverancier en IT/business. Deelnemers aan het onderzoek geven aan dat goede architecten, analisten en vendormanagers schaars zijn. Het is van belang voor zowel klant als leverancier om niet terecht te komen in een pijnlijke spagaat tussen kostenverlaging en vernieuwing. De komende twaalf maanden zullen duidelijk maken in hoeverre dit is gelukt.