24 november 2008 -
Bereikbaarheid is een van de belangrijkste eisen die bedrijven aan hun locatie stellen en die is steeds minder goed. Toch ervaren MKB-ondernemers minder problemen door slechte bereikbaarheid dan vier jaar geleden, terwijl de files niet korter worden en het aantal verkeersopstoppingen niet terugloopt.
De gemaakte 'winst' in de afgelopen jaren is een gevolg van enerzijds gewenning en anderzijds van eigen maatregelen. Dit blijkt uit onderzoek van EIM.
Bereikbaarheid
Van de MKB-ondernemingen ervaart 55 procent een bereikbaarheidsprobleem (groot of klein). Dat is zes procentpunt minder dan in 2003. De afname zit vooral bij de groep bedrijven met 25 tot 50 werknemers. Zij ondervinden ook meer hinder dan de kleine bedrijven met één tot vijf werknemers én zij ondernemen meer om het fileprobleem te omzeilen. De ondernemers hebben vooral 'last' wanneer zij zelf de klant willen bereiken en wanneer leveranciers en klanten hun bedrijf willen bezoeken. Dat het personeel en de ondernemer zelf dagelijks op tijd op het werk moeten zijn (het woon-werkverkeer) is een minder groot probleem. De problemen zijn het grootst in de transport- en financiële sector en het kleinst in de horeca en overige dienstverlening. Voor 22 procent van de MKB-ondernemers heeft het bereikbaarheidsprobleem nadelige gevolgen voor de concurrentiepositie.
Thuiswerken
MKB-ondernemers pakken het probleem zelf aan door het bevorderen van het thuiswerken, het invoeren van flexibele werktijden voor het personeel, het invoeren van een flexibele logistiek en als uiterste maatregel het verplaatsen van het bedrijf. Bij 33 procent van het MKB is thuiswerken nu mogelijk. Bij 51 procent van het MKB zijn flexibele werktijden ingevoerd. Vooral het thuiswerken is vergeleken met 2003 sterk toegenomen (met elf procentpunten). Flexibele werktijden nemen daarentegen een minder grote vlucht als in 2003 verwacht werd. De invloed van deze MKB-maatregelen is te zien in het feit dat het woonwerkverkeer als een minder groot probleem wordt ervaren dan het zakelijke relatie-verkeer.