Crisis heeft geen negatief effect op duurzaam ondernemen
20 november 2008 -
Tweederde van de organisaties verwacht niet dat de huidige financiële crisis hun corporate responsibility-programma onder druk zet. De helft stelt dat de aandacht voor duurzaam ondernemen juist essentieel is voor de continuïteit van hun organisatie.
Dit blijkt uit de Duurzaamheidbarometer van PricewaterhouseCoopers waarover Accountancynieuws schrijft. Ruim de helft van de respondenten geeft aan dat duurzaam ondernemen zo belangrijk is dat het zelfs deels ten koste mag gaan van de winstpositie van het bedrijf. PwC verwacht dan ook niet dat ondernemingen massaal gaan snijden in de kosten van hun duurzame bedrijfsprocessen.
Meer aandacht
77 procent van de respondenten zegt dat er de afgelopen twee jaar meer aandacht voor duurzaam ondernemen is gekomen. Dat gegeven blijkt vooral uit een opgestelde gedrags- en leverancierscode, de samenwerking met andere bedrijven en initiatieven en de opgestelde strategie met meetbare doelen. De helft voelt overigens druk van om (nog) meer aandacht aan corporate responsibility te besteden, met name vanuit de eigen directie (55 procent), overheid (45 procent), afnemers (41 procent) en de eigen werknemers (39 procent). Opvallend is dat er minder druk van aandeelhouders (28 procent) en NGO’s (zestien procent) wordt ervaren.
Verantwoord ketenbeheer
Ook opvallend is dat bijna driekwart van de bedrijven die zegt aan verantwoord ketenbeheer te doen, op grond daarvan zelfs zegt daadwerkelijk bepaalde klanten te weigeren. 56 procent is zelfs bereid meer te betalen voor een ‘maatschappelijk verantwoorde’ toeleveringsketen. Een even groot percentage beoordeelt leveranciers standaard op mogelijke risico’s voor hun reputatie en imago. 53 procent onderwerpt hun eigen inkopers aan training of voorlichting over het corporate responsibility-beleid. 36 procent vraagt leveranciers om de gedragscode van het bedrijf te ondertekenen.
Bron:Accountancynieuws.nl