zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Drie tips om managementtalent te vinden

18 november 2008 - Nederlandse bedrijven hebben dringend nieuw talent nodig, maar goede managers zijn nog steeds moeilijk te vinden. Slechts 17,6 procent van de managers zegt geen moeite te hebben met het vinden van leiders van de toekomst. Dat blijkt uit onderzoek van Management Team.

De zoektocht naar goede managers wordt volgens 40 procent van de managers bemoeilijkt door de krapte op de arbeidsmarkt, en volgens 18,9 procent door de eisen die talenten zelf stellen. 



Tips
In de nieuwste Management Team geven Hoekstra en Marline Stoffer van Partners at Work enkele tips om toch talent binnen te halen.
1. Zet een advertentie
Het lijkt een beetje ouderwets en niet-dynamisch, maar een advertentie is en blijft een lucratieve manier om toptalent binnen te trekken. 

2. Zoek een Zzp’er

De krapte op de arbeidsmarkt is de afgelopen jaren verergerd doordat zoveel mensen, vooral veel hoogopgeleide vakspecialisten, voor zichzelf zijn begonnen. Stoffer verwacht dat een aanzienlijk deel van de zelfstandigen veiligheid zal verkiezen en dus weer beschikbaar komt. 

3.Kaap talent weg bij de concurrent

Het is voor velen nog ‘not done’ om toppers weg te kapen bij kwakkelende bedrijven, maar de scrupules neemt af.


Bron: Management Team
 
 Doorsturen   4 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Toptalent onvindbaar voor MKB
 Juist nu is er behoefte aan jong talent
 Goede reputatie is essentieel wapen in strijd om topmanager
 Talent bepaalt straks waar bedrijf zich vestigt
 
 
reacties
 
Ad de Beer  |   | 
18-11-2008
 | 
09:49 uur
Ik mis de enige tip die wel werkt:
Implementeer een management development programma.
Het gevraagde talent zit in 9 van 10 gevallen al lang en breed in de eigen organisatie, alleen weten we dat niet.
Samen met partners hebben wij een programma ontwikkeld waarmee alle talenten van iedere organisatie, compleet met hun ontwikkeling in kaart worden gebracht. In ons systeem begint de ontwikkeling van de medewerkers als tijdens de werving en gaat ook door nadat de medewerkers de organisatie hebben verlaten.
Iedere organisatie, van groot tot klein, zit vol onontdekt talent. Het blijft vreemd dat maar weinig organisaties er echt naar op zoek gaan.
Danielle Krekels  |   | 
9-03-2009
 | 
09:16 uur
Ik sluit me volledig bij Ad aan. Talent zit absoluut al binnen, maar geen kat die het (wil) zien.
De directe chef heeft geen belang bij het verliezen van een goede medewerker en neigt naar protectie van zijn afdeling - geeft die talenten dus niet vrij. Wat een echt talent ertoe noopt de organisatie te verlaten om elders hopelijk meer kans te krijgen zijn talenten te ontwikkelen.
Bovendien is onontdekt talent nu eenmaal, per definitie, niet zichtbaar in die organisatie. Wie wil het ook gaan zoeken en ontdekken?
Iedereen screenen op ongebruikt talent (en dus aanhoren dat HR het misschien niet helemaal goed doet, die 1e taak van Human (menselijk) Resources (bronnen)? Wie houdt zich daarmee bezig in een HR-afdeling? Wie interesseert zich echt in wie er allemaal in zijn organisatie rondloopt, wat een medewerker te bieden heeft, graag doet en nog allemaal kan behalve dat wat hij al (wel of niet goed) doet?
Tipje? Eelke hobby verraadt een ongebruikt KernTalent©!
De mmeste HR-mensen hebben helaas noch interesse noch veel zin in ellenlange gesprekken met de medewerkers of willen er hun beperkte budget aan spenderen. (HR managers op een congres zeiden me aan tafel vlakaf, over ingenieursselectie: 'Wat, 2,5 uur met die mannen spreken? Weet je wel hoe saai die zijn?'!
En wij, als selectiebureaus en talentenbureaus, worden slapend rijk van deze instelling :-).
TIP: Heb het verstand die taak dan uit te geven, dan wordt de schade misschien beperkt...

Ik wens alle intelligente HR-mensen veel goede moed om het uitgelegd te krijgen aan 'boven'! En diegenen in HR die dit nog niet doorhebben: veel inzicht en wat extra talentontwikkeling... :-)

D. Krekels
Ingrid reuvers  |   | 
22-04-2009
 | 
10:49 uur
Ik sluit mij ook volledig aan bij Ad en Danielle. Ik ben zzp'er, en er zijn bedrijven in het MKB die wel het nut van gesprekken en onderzoeken binnen hun eigen bedrijf inzien. Wat daar voor nodig is? een dosis moed om naar zijn/ haar eigen positie te kijken als ondernemer en daar de ontwikkelpunten van onder ogen durven te zien. Verder kijken dan hun neus lang is en inzien dat er ook andere mogelijkheden zijn dan hun alleen hun eigen weg te volgen!

Ingrid Reuvers
Anja  |   | 
23-04-2009
 | 
07:53 uur
Ook ik sluit met volledig aan bij Ad, Danielle en Ingrid. Talenten kunnen snel worden ontdekt met het inzetten van de OPQ - Occupational Persolaity Questionnaire met tevens de rapportages Management Competentie Rapport (in welke managementvaardigheden is de kandidaat sterk en zwak? - Welke managementstijl hanteert de kandidaat?) en het Universal Competency Rapport (waar liggen iemands kwaliteiten? Wat zijn iemands aandachtspunten?)
Ook nog kijkend naar het juiste team: heel goed passend is dan het Team impact - selectie rapport, het Team impact - individuele ontwikkeling, het Team Impact - groepsontwikkeling rapport en het Manager Plus Rapport. De mogelijkheid om te kijken welke talenten er binnen het bedrijf zitten.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10