Vier manieren om onderdeel te worden van een sociaal netwerk
18 november 2008 -
U wilt het liefst dat uw merk onderdeel is van het dagelijks leven van de consument. Maar merken leven in hun eigen wereld en dat vormt een probleem bij online communities. Ingmar de Lange geeft in het Tijdschrif voor Marketing vier tips hoe een merk onderdeel wordt van een online community.
1. Luister
In een community praten mensen over een bepaald onderwerp. Luister naar die gesprekken en doe uw voordeel met de inzichten die dit oplevert. Ook kunt u zelf een vraag stellen om de mening van toegewijde consumenten/klanten te achterhalen.
2. Bied hulp
Mensen in communities ervaren een grote betrokkenheid bij een thema, positief of negatief. Het merk kan hen helpen daar iets mee te doen. U kunt bijvoorbeeld iemand direct helpen een klacht uit de wereld te helpen. Het mooie is dat u met uw antwoord meteen tientallen anderen bereikt. Ook kunt u online kortingsbonnen of exclusieve uitnodigingen weggeven aan bezoekers van de community. Of gewoon iets leuks doen, zoals een spelletje aanbieden.
3. Katalyseer
Spring meteen in op ontwikkelingen die u online ziet. Ook kunt u eraan denken uw expertise te delen of online gereedschappen bieden.
4. Betrek de bezoeker
Betrek de community actief bij de dagelijkse gang van zaken en maak van de community zo een verlengstuk van het bedrijf. Dit wordt ook wel ‘crowdsourcing’ of ‘open innovatie’ genoemd. In plaats van mensen achteraf te vragen wat ze ergens van vinden, kunnen ze zo continu met suggesties komen.
Bron:Marketing Online
Er zijn ook medewerk(st)ers die alleen er maar op uit zijn om zonder grote inspanning hun bankrekening op te hogen.
Betrokkenheid met de onderneming is soms ver zoek. Bij voorkeur een dikke auto, een hele snelle PC en en supermooie telefoon dat is wat ze willen.
Als je kijkt naar de bijdrage in de omzet van het bedrijf, dan is het soms nihil.
Ik ben een grote voorstanden van prestatieloon tot op het laagste niveau.