zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Klant kiest voor gemak

13 november 2008 - Gemak speelt een steeds grotere rol voor consumenten. 80 procent laat zich bij het kopen van mobieltjes, verzekeringen en online producten en diensten leiden door gemak. Bedrijven moeten ‘easy’ zijn, zeker in branches waar de consument het vertrouwen volledig kwijt is.

Dat blijkt uit onderzoek van MarketResponse en VODW Marketing. Klanten hebben genoeg van nodeloos complexe producten en diensten, zo maakt het onderzoek duidelijk. Er is geen geduld meer voor onleesbare handleidingen, bureaucratische procedures en onhandige openingstijden. De kritische 24-uursconsument wil dat bedrijven het leven makkelijker maken. Dat gemak mag best iets extra’s kosten en het ontbreken ervan kan een reden zijn over te stappen. " 



Niet eenvoudig

Wat gemakkelijk is voor klanten is allerminst eenvoudig voor bedrijven. Gemak verschilt namelijk per branche en per doelgroep. Zo wil de helft van de 55-plussers een telefoon met zo min mogelijk knopjes, terwijl de meeste jongeren het juist gemakkelijk vinden dat een toestel een maximaal aantal functies biedt. 

Easiness
Easiness begint met denken vanuit de klant, is ook de ervaring van VODW Marketing. Dat betekent niet alleen marktonderzoek doen, maar vooral steeds de vraag stellen of eigen producten en diensten écht simpel zijn. Wie denkt met één gemakkelijk product meteen easy te zijn, vergist zich. "Voor langdurig succes moet gemak echt in de haarvaten van de organisatie gaan zitten. Er is een cultuuromslag nodig", zegt Van den Brink. "Easiness schiet het beste wortel, zo leert de praktijk, in bedrijven die niet te grote stappen zetten, maar voortbouwen op kleine successen." 

Investeren

Tegen hoge kosten is alles eenvoudig te maken. Maar investeringen in gemak moeten zichzelf terugverdienen. Om de interne organisatie betrokken te houden, is het belangrijk dat elke stap naar easiness wordt vertaald in kwantitatieve doelen zoals meer verkoopgroei

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Klant betaalt kwart méér bij positieve online testimonial
 Behandel uw klant als uw kind
 Tien tips om klanten aan u te binden
 Manager kan goed omgaan met steeds veeleisendere klant
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10