7 november 2008 -
62 procent van de CFO’s denkt dat de afdeling marketing de resultaten direct meet, terwijl dat maar in 54 procent van de gevallen gebeurt. Er zijn nog steeds grote verschillen tussen wat CFO’s denken dat marketingafdelingen meten en wat er daadwerkelijk gemeten wordt.
De cijfers komen uit een onderzoek van Xerox onder organisaties met meer dan 1000 werknemers in Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje, Groot-Brittannië en Nederland.
Communicatie
Tweederde van zowel de CMO’s als de CFO’s zijn van mening dat een betere communicatie over de impact van marketingactiviteiten direct kan zorgen voor een sterkere positie van marketing binnen de organisatie en een uitbreiding van het budget.
Beter inzicht
Bijna alle CFO’s en CMO’s (94 procent) geloven dat betere meetinstrumenten voor marketing direct leiden tot een beter inzicht in de kracht van marketing. Het meten van marketingeffecten wordt echter ook bij grote ondernemingen bij 70 procent nog steeds uitgevoerd met Excel spreadsheets, bij 40 procent met papieren systemen en zes procent heeft helemaal geen meetinstrumenten.
Kredietcrisis Het zal geen verrassing zijn dat 37 procent van de CMO’s en 39 procent van de CFO ’s aangeven dat de huidige economische ontwikkelingen een directe bedreiging vormen voor de marketingbudgetten in 2009. Elly Langeveld, Marketing Manager Xerox Nederland: "Zonder de juiste meetinstrumenten om business cases te kunnen onderbouwen wordt het moeilijk voor marketingverantwoordelijken om budgetten te gaan beschermen tegen de onvermijdelijke kostenbesparingen die de wereldwijde financiële crisis met zich meebrengt. Marketing is vaak de eerste discipline die last heeft van een recessie. De resultaten van dit onderzoek wijzen uit dat als marketeers in staat zijn om de juiste informatie uit adequate meetsystemen te halen en deze goed te communiceren op directieniveau, ze een goede kans hebben om hun budgetten te beschermen."