In zeven stappen naar een onvergetelijk bedrijfsuitje
6 november 2008 -
Een bedrijfsuitje kan goed zijn voor de onderlinge sfeer en bovendien de samenwerking ten goede komen. Best nuttig om zo nu en dan een uitje met een deel van of alle medewerkers te organiseren dus. Maar hoe organiseert u dat zo gestroomlijnd mogelijk?
1. Wat is het doel?
Gaat het om teambuilding of heeft u iets te vieren?
2. Wie mag er mee? Het hangt grotendeels van het doel van het uitje af of de partners mee mogen. Wilt u de teamgeest verbeteren, dan hoeven de partners niet uitgenodigd te worden. Bij een feest, is dat zeker wel een optie.
3. Wat mag het kosten?
Hoeveel mensen gaan er mee en hoeveel wilt u maximaal uitgeven? Wat is er dan mogelijk?
4. Wat zijn de wensen?
Informeer bij de medewerkers naar hun wensen omtrent het uitje. Blijf daar het liefst zo dicht mogelijk bij in de buurt. Dan heeft u de meeste kans dat het uitje gewaardeerd wordt.
5. Hoe wordt het budget verdeeld?
Bezuinig bij voorkeur niet op het samen eten; juist dat is voor veel mensen belangrijk. De hoofdactiviteit mag best iets minder kosten, als er daardoor meer geld overblijft voor het eten en drinken. 6. Hoe wordt het vervoer geregeld?
U wilt niet dat mensen niet kunnen komen omdat ze geen vervoer hebben of dat ze verdwalen en dus te laat komen. Ook wilt u niet dat de deelnemers na afloop met een borrel op achter het stuur gaat zitten.
7. Waar gaat u het uitje boeken?
Er zijn veel gespecialiseerde bedrijven in bedrijfsuitjes. Het is handig is om drie opties te kiezen die het beste passen bij u en uw personeel. Beslis vervolgens op basis van prijs en beschikbaarheid. Probeer het zo te organiseren dat zoveel mogelijk personeelsleden het leuk vinden. Vergeet vervolgens niet iedereen uit te nodigen.
Bron:Business Compleet
Goed dat er in dit artikel in de eerste stap aandacht wordt besteed aan het doel van een uitje. Veel organisaties blijven hierbij hangen in ''het moet leuk zijn'' om dan vervolgens te gaan steengrillen of karten. Toch kan een evenement met inhoud ook leuk zijn, zoals wij al jaren in de praktijk meemaken. Elkaar weer eens inspireren, motiveren en als groep samenwerken bij het tot stand brengen van iets leuks zijn zeer goed te combineren in een team-uitje. Laat je hiervoor maar eens inspireren op de site van Inspiration Company.
Originaliteit is naar mijn mening ook een belangrijke factor. Dat mensen positief worden verrast en dat er na word gepraat over een bedrijfsuitje. Dit verhoogt het effect van de beleving.
Wij hebben daarom een gratis dienst, bedrijven kunnen ons bellen of mailen om originele ideeën op te doen en informatie en zelfs prijzen op te vragen van bedrijven die de gewenste mogelijkheden bieden.
Zelf ben ik geen fan van partners meenemen tijdens een personeelsuitje. Het gaat juist om de teambuilding en gezelligheid onderling in een NIET zakelijke omgeving. Zo leer je mensen anders kennen en dat is doorgaans goed. Zorg eveneens voor een toegankelijk uitje zodat de kans op veel deelnemers groot is.
Het bedrijfsuitje is heel belangrijk om de onderlinge band tussen werknemers te verstevigen. Alleen daarom vind ik dat werkgevers jaarlijks een bedrijfsuitje moeten geven. Als de onderlinge band namelijk verbeterd, plukt de werkgever daar ook de vruchten van.