zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Do’s, don’ts en tips om een professionele indruk te maken met uw netwerkprofiel

5 november 2008 - Beslist uw toekomstige baas op basis van uw online profiel of hij u in dienst neemt? Uit onderzoek van CareerBuilder.nl blijkt dat 45 procent van de Nederlandse werkgevers dit inderdaad doet of van plan is. Online netwerken worden inmiddels zelfs gebruikt als wervingsinstrument.

"Sociale netwerkprofielen kunnen werkgevers een beter beeld geven van een kandidaat en degenen met een sterk profiel kunnen een voordeel hebben," zegt Wouter Goede, Managing Director van CareerBuilder.nl. "Werkgevers bekijken sociale netwerkprofielen niet alleen zodat ze kandidaten kunnen wegstrepen, vaak willen ze meer te weten komen over het verleden van de kandidaat en hoe het is om met die persoon te werken. De mensen die een baan zoeken kunnen hun profiel niet alleen gebruiken om te netwerken, maar ook om informatie te geven die niet op een cv staat." 



Don’ts

Voorbeelden van inhoud die de kandidaten op de sociale netwerksites hadden gezet waardoor werkgevers ze niet in dienst wilden nemen:
-- Leugens over kwalificaties
-- Onprofessionele schermnaam
-- Provocerende of ongepaste foto's of informatie
-- Discriminerende opmerkingen met betrekking tot ras, geslacht, religie, enz.
-- Informatie over crimineel gedrag
-- Informatie over het drinken van alcohol of gebruiken van drugs
-- Zwart maken van een vorige werkgever of collega
-- Vertrouwelijke informatie van vorige werkgevers
-- Slechte communicatievaardigheden 

Do’s

Wat helpt om wel uitgenodigd te worden:
-- Creatief profiel
-- Het verleden van de kandidaat ondersteunt de kwalificaties voor de baan.
-- De kandidaat past goed in de bedrijfscultuur
-- Uitstekende referenties van anderen
-- Brede interesse
-- De kandidaat heeft prijzen en lof ontvangen
-- Uitstekende communicatievaardigheden
-- De site van de kandidaat ziet er professioneel uit 

Wervingsinstrument
Werkgevers gebruiken de sociale netwerksites niet alleen om kandidaten te screenen, velen wenden zich tegenwoordig ook tot deze sites om kandidaten te vinden. 21 procent van de werkgevers in Nederland zegt momenteel de sociale netwerksites te gebruiken om potentiële kandidaten voor vacatures te werven. 

Vijf tips
Goede geeft daarom de volgende tips om beter voor de dag te komen op sociale netwerksites: 

1. Ruim op
Haal foto's, inhoud en links die de verkeerde boodschap kunnen overbrengen aan een potentiële werkgever, weg voordat u gaat zoeken naar een baan. 

2. Werk uw profiel regelmatig bij

Beschrijf wat u hebt bereikt, zowel op het werk als daarbuiten. 

3. Controleer reacties

U kunt niet beheersen wat anderen zeggen, dus misschien is het een nog betere optie geen mogelijkheid te geven reacties op uw site te plaatsen. 

4. Kies uw vrienden zorgvuldig
Hoewel het onschuldig lijkt u bij een groep met een grappige of gekke naam te voegen, krijgen recruitmentmanagers daar geen goede indruk van. Kies ook de personen die u als 'vrienden' accepteert zorgvuldig uit. 

5. Maak uw profiel privé

Denk erover om uw profiel in te stellen op 'privé' zodat alleen bepaalde vrienden het kunnen bekijken.

 
 Doorsturen   4 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Werving via sociale netwerken levert nog niet veel op
 Dertien tips voor een perfect zakelijk profiel
 Google vormt risico voor sollicitant
 Digitale onthullingen dodelijk voor carrière
 
 
reacties
 
m roelofsen  |   | 
5-11-2008
 | 
11:23 uur
21% van de werkgevers die werven met alleen de netwerksites lijkt me wat veel.
Zelf als HRM'er kijk ik als controle op Hyves, Linkedin ed.
Ik vind het persoonlijk wel erg ver ingrijpen op je privacy, als alles in het kader van ''werk'' ed moet staan. Aan de andere kant weet ik uit ervaring dat het regelmatig nuttige informatie oplevert, zeker wanneer er foto's ed zijn geplaatst.
M Eelman  |   | 
5-11-2008
 | 
15:59 uur
Ik weet uit het verleden dat er bij sollicitaties online werd gekeken naar mijn profiel. Het heeft mij tot nu toe alleen maar positieve reacties opgeleverd. Ik vind echter ook dat iedereen vrij moet kunnen zijn om te doen en laten wat hij/zij wil doen met het netwerk profiel. Het is ten slotte persoonlijke informatie. Wie zegt dat als een persoon lid is van een bepaalde vereniniging in zijn prive leven niet goed zou kunnen functioneren in een bepaalde onderneming???
Mark  |   | 
11-11-2008
 | 
08:47 uur
@Eelman

Klopt helemaal wat je zegt. Ik ben het met je eens. 't is alleen lastig dat iedere recruiter zijn eigen beeld heeft van de wereld en dus ook zijn eigen interpretatie geeft aan een bepaalde vereniging en die kan ook negatief zijn...
Dirk Lammers  |   | 
10-09-2009
 | 
12:23 uur
De laatste 10 jaar overwegend, blijkt dat niet de kennis/opleiding of ervaring telt, maar uitsluitend de leeftijd. Twitter, Linkedin of Hyves, het zijn leuke speeltjes. Serieuze managers/recruiters zouden moeten leren om CV's te ''lezen''. Als de steekwoorden waar ze van gehoord hebben niet in de persoonsbeschrijving voorkomt dan is de kandidaat niet interessant/geschikt. Competenties onderkennen dat kunnen ze niet.
Dus is een 59 jarige senior gedoemd te klussen of thuis te zitten.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10