zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Economische crisis biedt inkoper ongekende mogelijkheden

3 november 2008 -  De gevolgen van de economische crisis stimuleren inkopers voluit, zij moeten nu alles uit de kast te halen om kostenbesparend bezig te zijn. Hét moment om stil te staan bij Performance Improvement en ketenmanagement.

De economische crisis is de kans voor de CPO om zijn toegevoegde waarde te laten zien. Dat stelt Alfa Delta Compendium. Deze crisis plaatst de professionalisering van het inkooopberoep in een stroomversnelling. Aan de inkopers wordt immers gevraagd om de dalende marges te compenseren met prijsdalingen aan de inkoopkant. Het is aan de CPO om te laten zien dat keiharde prijsonderhandelingen met de leverancier alleen niet het meest optimale resultaat genereren. 



Hogere productiviteit

Transparantie in de inkoop- en productieketen is essentieel en maken duidelijk waar verbeteringen mogelijk zijn, waar aanpassingen plaats moeten vinden en waar kostenreductie bij zowel leverancier als eigen organisatie behaald kan worden. Bij Performance Improvement wordt uitgegaan van kostenreductie én procesoptimalisatie. Door de kennis vanuit de business te bundelen met de inkoopkennis worden organisaties in staat gesteld om samen het beste resultaat te realiseren. Prestatieverbetering door het slimmer inrichten van de eigen processen en door processen met toeleveranciers te integreren resulteren in een verhoging van de productiviteit en reductie van waste in de eigen organisatie. 

Procurement

Procurement moet integraal in de organisatie worden ingezet en de procurement-strategie moet een afgeleide zijn van de organisatiestrategie. Gert Baars, directeur Alfa Delta Compendium: "De handshake naar de board kan een enorm verdienpotentieel opleveren. De inkoper zelf moet hierin zijn rol claimen. Dat vergt veel kennis van de business, transparantie van de eigen en gelieerde processen en professionalisering of verandering van werken." Dit laatste is vaak genoeg een drempel waar tegenop wordt gezien, en is (deels) gericht op de langere termijn. "Maar het is uiteindelijk een noodzakelijke stap als je tijdens en na deze crisis het hoofd boven water wil blijven houden en je bedrijf gezond wilt onderscheiden van je concurrenten."

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Kredietcrisis geeft zakelijk netwerk impuls
 ‘Kredietcrisis gaat voorbij aan snelgroeiende bedrijven’
 Kredietcrisis is goed voor deurwaarders
 Dertien positieve kanten aan de kredietcrisis
 
 
reacties
 
Edwin  |   | 
4-11-2008
 | 
09:06 uur
Laten we elkaar geen mietje noemen. Vraag en aanbod zijn weer uit evenwicht en kan de inkoper direct voordeel halen uit een prijsverlaging.

Alle dure woorden in het artikel zijn mooi gevonden maar de uitdaging is om van de overcapaciteiten van de toeleveringsketen geld te gaan maken. Omlaag die prijs dus.





REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10