3 november 2008 -
De gevolgen van de economische crisis stimuleren inkopers voluit, zij moeten nu alles uit de kast te halen om kostenbesparend bezig te zijn. Hét moment om stil te staan bij Performance Improvement en ketenmanagement.
De economische crisis is de kans voor de CPO om zijn toegevoegde waarde te laten zien. Dat stelt Alfa Delta Compendium. Deze crisis plaatst de professionalisering van het inkooopberoep in een stroomversnelling. Aan de inkopers wordt immers gevraagd om de dalende marges te compenseren met prijsdalingen aan de inkoopkant. Het is aan de CPO om te laten zien dat keiharde prijsonderhandelingen met de leverancier alleen niet het meest optimale resultaat genereren.
Hogere productiviteit
Transparantie in de inkoop- en productieketen is essentieel en maken duidelijk waar verbeteringen mogelijk zijn, waar aanpassingen plaats moeten vinden en waar kostenreductie bij zowel leverancier als eigen organisatie behaald kan worden. Bij Performance Improvement wordt uitgegaan van kostenreductie én procesoptimalisatie. Door de kennis vanuit de business te bundelen met de inkoopkennis worden organisaties in staat gesteld om samen het beste resultaat te realiseren. Prestatieverbetering door het slimmer inrichten van de eigen processen en door processen met toeleveranciers te integreren resulteren in een verhoging van de productiviteit en reductie van waste in de eigen organisatie.
Procurement
Procurement moet integraal in de organisatie worden ingezet en de procurement-strategie moet een afgeleide zijn van de organisatiestrategie. Gert Baars, directeur Alfa Delta Compendium: "De handshake naar de board kan een enorm verdienpotentieel opleveren. De inkoper zelf moet hierin zijn rol claimen. Dat vergt veel kennis van de business, transparantie van de eigen en gelieerde processen en professionalisering of verandering van werken." Dit laatste is vaak genoeg een drempel waar tegenop wordt gezien, en is (deels) gericht op de langere termijn. "Maar het is uiteindelijk een noodzakelijke stap als je tijdens en na deze crisis het hoofd boven water wil blijven houden en je bedrijf gezond wilt onderscheiden van je concurrenten."
Laten we elkaar geen mietje noemen. Vraag en aanbod zijn weer uit evenwicht en kan de inkoper direct voordeel halen uit een prijsverlaging.
Alle dure woorden in het artikel zijn mooi gevonden maar de uitdaging is om van de overcapaciteiten van de toeleveringsketen geld te gaan maken. Omlaag die prijs dus.