30 oktober 2008 -
Managers die hun medewerkers willen coachen, moeten eerst weten wat de medewerker wil bereiken. Dit stelt Rosemarijn Dols, psycholoog en coachingadviseur op Express.be.
Volgens haar wordt er voornamelijk gedacht aan competentiecoaching, terwijl medewerkers vaak hele andere vragen hebben.
Drie coachingsvragen
De manager wordt in de praktijk met drie coachingsvragen geconfronteerd: competentiecoaching (waar een medewerker een aantal competenties verder moet/wil ontwikkelen), coaching bij het maken van keuzes en blokkadecoaching (hier houdt iets de medewerker tegen om zich ten volle te ontplooien).
Drie rollen
Elke ontwikkelingsvraag vereist een andere aanpak van de manager. Bij competentiecoaching neemt hij de rol van expert, leermeester en feedbackgever op zich en gedraagt hij zich sturend en resultaatgericht. Coaching bij het maken van keuzes doet vooral een beroep op zijn onderzoekende, stiumlerende en creatieve talenten om de verbeeldingskracht van de medewerker te stimuleren. Bij blokkadecoaching is hij juist uitdagend en prikkelt hij de medewerker tot zelfrelativering.
Bron:Management Tools, Express.be