30 oktober 2008 -
Mensen die een probleem op moeten lossen, kunnen dat het best rond tien uur 's avonds doen. Dan is de kans op een ´eureka´-moment het grootst. Het eind van de middag is voor de meeste mensen het slechtste moment om creatief bezig te zijn.
* Hoe ontwikkel je een nieuw product, hoe boor je een nieuwe markt aan?
* Hoe kun je ondernemers creatief, innovatief en vernieuwend leren denken?
* Pindakaas uit een tube, rozen uit de muur en een helikopter zo groot als een bromvlieg?
* Waarom werd de magnetron pas in de jaren 80 een onmisbare keukenhulp terwijl het idee al in 1946 proefondervindelijk werd ontdekt door Percy Spenser?
Thomas Alva Edison
bracht zo’n 1.300 uitvindingen en 1.100 patenten op zijn naam. Hoe? Volgens zijn zeggen: ‘Met 1 % genialiteit en 99 % transpiratie – ik kan wel 50.000 dingen noemen die niet werken’.
Syntens
verstrekte in 2007 zo’n 19.500 innovatieadviezen. Was uw idee hierbij, en waarom niet?
Toyota
genereerde in 40 jaar totaal 20 miljoen ideeën – een paar dozijn per medewerker!
De Europesche unie
wil in 2010 de meest innovatieve en competitieve wereldregio zijn. Dit zal leiden tot welvaart, werkgelegenheid en economische groei. In hoeverre kunnen wij allen daarvan meeprofiteren?
Veel ondernemers
in het MKB zijn negatief en kijken naar binnen, in hun eigen organisatie. Hun focus ligt al (te) lange tijd op het reduceren van kosten en risico’s met het gevolg dat er geen groei is, omdat er geen vernieuwing is en vernieuwing leidt tot groei. Voor vernieuwing moet de houding van ondernemers en de meeste medewerkers positief zijn. Daarnaast is geld en tijd nodig en de wil om over nieuwe ideeën te communiceren. Hoe bereiken we de noodzakelijke omslag in denken? Hoe worden doemdenkers ‘doedenkers’? Hoe kun je innoveren leren, dus “innoleren”?
De beste strategie
is om een missie en een haalbaar doel voor ogen te hebben. Inspireer medewerkers, leveranciers en klanten. Budgetteer innovatie en zet het op alle agenda’s. Analyseer uw product, uw productieproces en uw markt. Beoordeel de voordelen van relevante ketens. Soms biedt een keten met de concurrent onverwachte voordelen.
Kennis
op technologisch, organisatorisch en bedrijfskundig gebied zit in hoofden en die moet je met elkaar delen. Als je dat allemaal op een verantwoorde manier bij elkaar brengt dan profiteer je van elkanders kennis. Dan worden ideeën rijker en rijper. Zie ook: www.innovatieplatform.nl.
Een goed begin is:
+ een ideeënbus………
+ iets nieuws proberen…………
+ brainstormsessies organiseren…………………
+ een droom uitspreken, beschrijven en realiseren……………………………
+ versnellen door vertragen of brand blussen door aansteken……………………
+ opvallende krantenberichten selecteren, combineren en lachen om mislukkingen………………
en .......laat uw innovatiebeleid ook eens beoordelen door een onafhankelijke deskundige.