zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Kredietcrisis legt betalingsverkeer plat

28 oktober 2008 - 53 procent van de credit managers ervaart een negatieve invloed van de kredietcrisis op het betaalgedrag van klanten. Door de crisis worden rekeningen gemiddeld twaalf dagen later betaald. 73 procent denkt dat het betaalgedrag nog verder zal verslechteren.

Dit blijkt uit de zesde Credit Management Trendmeter van OnGuard. Acht op de tien ondervraagden zeggen in het dagelijkse werk iets te merken van de financiële onrust door de kredietcrisis, een significant verschil met een half jaar geleden (66 procent). 36 procent van de ondervraagden vindt dat het matig tot slecht is gesteld met de betalingsmoraal in Nederland. Nederlandse creditmanagers (82 procent) zeggen geregeld tot vaak mee te maken dat betalingstermijnen worden overschreden. Klanten rekken steeds meer de betalingstermijnen op (75 procent), die ze ook nog eens steeds vaker zelf bepalen (73 procent). Dit alles zal met name ten koste gaan van het MKB, zo stelt 80 procent van de ondervraagden. 



Werkkapitaal

De gemiddelde betaalvertraging van twaalf dagen zorgt volgens een globale berekening van OnGuard dat er zo’n 34 miljard euro aan werkkapitaal stilligt. "Geld dat niet meteen kan worden gebruikt om lopende kosten zoals salarissen te dekken, maar waarmee ook geen nieuwe investeringen kunnen worden gedaan of eigen rekeningen kunnen worden betaald. Hierdoor kan een domino-effect ontstaan," stelt Edwin Merk, Sales Director bij OnGuard. "Met name grote bedrijven kunnen het zich permitteren een rekening pas na lange tijd te betalen waardoor ze werkkapitaal kunnen vasthouden. Vooral de kleinere bedrijven voelen dit. Zij kunnen bijvoorbeeld hun eigen verplichtingen niet nakomen of moeten dure leningen aangaan om de periode dat ze op hun geld wachten te overbruggen. Het MKB is sterk afhankelijk van extern kapitaal en betalingen van klanten. Zij hebben minder reserves en merken als eerste de gevolgen van betalingsuitstel." 

Heft in eigen handen

Om toch meer liquiditeit te krijgen, zullen bedrijven de komende tijd extra hun best moeten doen om aan inkomen te komen. Bijna de helft van de creditmanagers ziet hierin een rol voor de overheid. Zij vinden dat de betalingstermijn moet worden vastgelegd in wet- en regelgeving. OnGuard adviseert niet teveel naar derden te kijken, maar vooral de hand in eigen boezem te steken. "De internationale richtlijnen bleken niet afdoende om de kredietcrisis te voorkomen. Ook bedrijven die door onafhankelijke instanties als ‘financieel gezond’ werden gezien, bleken vatbaar voor de kredietcrisis," zegt Merk. "Bedrijven doen er goed aan niet meer blind te vertrouwen op de ‘ratings’ van hun klanten, maar er voor te zorgen hun cashflow zelf goed op orde te hebben. Nu de banken hun handen stevig op de knip houden, is het meer dan ooit van belang je debiteurenbeheer op orde te hebben. Eens te meer is het voor de credit manager belangrijk om kort op de bal te spelen."

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Kredietcrisis is goed voor deurwaarders
 Bankgarantie voor bedrijven verruimd
 Kredietcrisis nieuw excuus om later te betalen
 Pro-actief wanbetalerbeleid levert geld op
 
 
reacties
 
DHaasbroek@Troika-hrd.nl  |   | 
29-10-2008
 | 
10:08 uur
Het is de vlag die de lading niet dekt. Met het betalingsverkeer is niks mis, met de betalingsmoraal des te meer. Ook nu weer blijkt de boodschapper het gedaan te hebben. Mij zijn nog geen berichten bekend waaruit zou blijken dat de banken c.q. de door hen in het leven geroepen clearing organisaties het geld langer vast houden. En ik maar denken dat Rabobank nog steeds partij is bij Bizz ( en dus Brisk)

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10