zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Kredietcrisis is goed voor deurwaarders

28 oktober 2008 - Vanwege de kredietcrisis wordt het voor ondernemers steeds moeilijker om aan geld te komen. Zij zitten hun debiteuren daarom dichter op de huid en vragen eerder dan voorheen om tussenkomst van een gerechtsdeurwaarder.

Dat stelt de Koninklijke Beroepsorganisatie van Gerechtsdeurwaarders (KBvG). Mr. Karen Weisfelt, directeur van de KBvG, stelt dat de effecten van de kredietcrisis op dit moment vooral zichtbaar zijn in het B2B-segment en nog niet of in veel mindere mate in het business to consumer-segment (zoals onder andere bij huur, energie en zorg). "Wat we bijvoorbeeld zien is dat financiële instellingen, maar ook het MKB nadrukkelijk meer aandacht zijn gaan besteden aan het innen van oudere vorderingen. Kennelijk hebben zij het gevoel dat zij anders hun geld niet meer terug zien. Schuldenaren betalen als gevolg van de kredietcrisis steeds minder makkelijk." 



Intermediair

De gerechtsdeurwaarder heeft een unieke spilfunctie - hij speelt als openbaar ambtenaar vanouds een belangrijke rol bij de inleiding van gerechtelijke procedures en de tenuitvoerlegging van uitspraken. Maar daarnaast is hij ook intermediair tussen partijen. Daardoor kunnen zij tijdig helpen voorkomen dat schulden te ver oplopen en dat vorderingen onbetaald blijven. "Overigens merken wij nog niet dat de kredietcrisis leidt tot een toename van het aantal gerechtelijke procedures. Hier is sprake van een uitgesteld effect. In de meeste gevallen proberen de gerechtsdeurwaarders de vordering zonder tussenkomst van de rechter te innen," aldus Weisfelt.

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Werkgever van schuldenaar nu binnen enkele dagen bekend.
 Gouden tijden voor deurwaarders
 Kredietcrisis nieuw excuus om later te betalen
 
 
reacties
 
H Oosterhof  |   | 
28-10-2008
 | 
08:54 uur

Toch zijn er maar weinig echte deurwaarders, de meeste zijn te gretig waardoor veel ZINLOOS SCHRIJFGEWELD ontstaat.
Het grootste probleem is dat dit MKB-ondernemers afleidt van hun corebusiness, dus om geld te verdienen.

Herman Oosterhof, Kommisseur.
R.V. Molenbroek  |   | 
28-10-2008
 | 
13:04 uur
Ik ken maar weinig deurwaaders die als intermediair optreden. Meestal is het meer het bekende graaiwerk met flinke meer kosten voor beide kanten.
Uberhaubt is het hele incasso gebeuren een grote graai cultuur aan het worden.
En dat terwijl als je je er een beetje in verdiept als ondernemer het veel goedkoper kan als je alles in eigen hand houdt.
Het is echt niet zo moeilijk om zelf de weg naar de rechtbank te vinden en zo je verhaal te halen.
Eigenlijk schijnt het de bedoeling te zijn dat meer mensen die weg gaan kiezen omdat het kantongerecht bevoegd gaat worden voor zaken tot 10.000 € ipv 5000 € wat het nu nog is.
Voor het kantongerecht heb je geen advocaat nodig en dat kan de kosten aardig laag houden ook als je de procedure verliest. Enige is dat je een beetje op de hoogte moet zijn met de te volgen procedures.

Zo zijn er wat standaard eisen aan wat een dagvaardig moet bevatten.
Maar alles valt te leren en gaat de eerste procedure wat haperig en onwennig de volgende gaat een stuk gemakkelijker.

De incasso procedure moet terug naar de oorsprong, ok het is jammer voor de ondernemer die zijn energie liever steekt in het ondernemen. Maar een incasso procedure kan als het voor het gerecht komt een erg dure grap worden als je het uitbesteed. Ook als je wint en dat wordt het niet als je het zelf doet.


REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10