27 oktober 2008 -
Deelname aan virtuele werelden is voor bedrijven nog steeds zeer interessant. Er verblijven immers honderdduizenden consumenten. Met name vanwege de menselijke behoefte om te ontsnappen aan de realiteit en de behoefte om die realiteit te dupliceren.
Paul Hemp, auteur van het boek `Avatar-based Marketing`, zegt op MD Weekly dat bedrijven echter niet geforceerd moeten proberen deel uit te maken van andermans fantasiewerelden, maar in plaats daarvan zelf virtuele omgevingen moeten creëren. Nu al gebruiken bedrijven virtuele omgevingen waarin werknemers en businesspartners elkaar ontmoeten. Personeel van IBM ontmoet elkaar periodiek op een aantal privé-eilanden van IBM in Second Life. BP heeft virtuele omgevingen waarin ingenieurs naar hartenlust kunnen experimenteren met de aanleg of het management van gas- en oliepijpleidingen.
Avontuur
Het voordeel van 3D-omgevingen ten opzichte van videoconferencing is dat het avontuurlijk is om als avatar met anderen in een nieuwe omgeving te verkeren. Net als in het echt zijn toevallige ontmoetingen bovendien sneller mogelijk.
Bron:Harvard Business Review, MD Weekly
Hoe je het ook wend of keert, een grote groep mensen 'haalt' iets uit de digitale wereld. In het artikel staat het ontsnappen aan de realiteit.
In het meer zakelijk gebruik is het naar mijn idee de kunst om een dienst/product te creëren waarmee je je als individu gezien voelt en je voeding krijgt die waarde toevoegt aan je functioneren (ook real life). Dit zijn de uitgangspunten bij de ChatCoach.
Er worden geen Avatars ingezet toch ervaren mensen binnen de ChatCoach een wezenlijk ander contact. Het exclusieve contact met je chatcoach, je eigen gedachten de loop kunnen laten gaan of juist structureren terwijl je geen ‘ruis’ ontvangt van de fysieke aanwezigheid van je chatcoach. Met het ontbreken van andere/fysieke signalen zul je het doen met je eigen projecties.
Ook binnen second life is het noodzakelijk dat mensen zich uitdrukken door middel van het ingeven van tekst en dit terug lezen op het scherm. Het zal mij niets verbazen dat projecten via SecondLife zoals die van BP effectiever verlopen dan in real life. In real life lopen projecten stuk op communicatie….
Het effect van verwoorden, ordenen, ingeven en terug lezen is op zijn minst bijzonder. Mis-interpretaties van lichaamstaal doen zich bij chatcoachen niet voor. Het checken van boodschappen wordt juist gestimuleerd. Iets wat je in face-to-face gesprekken veel vaker terug zou willen zien. Hoe vaak neem je in een gesprek iets aan zonder het af te checken???
Chatcoachen staat in de kinderschoenen. Dat betekent voor ons bij KrijnenCoaching&Concern balans houden in het zetten van stappen voorwaarts. Onderzoek naar het effect op gedrag vanuit het proces van chatcoachen, waarin een appel wordt gedaan op de functie lezen en schrijven, zal door ons worden gestimuleerd. Naast de persoonlijke ervaringen kan daarmee gefundeerd inzicht worden verkregen in de werking van taal, lezen, schrijven en gedrag.
Het is redelijk uniek om 'persoonlijke'coaching niet face-to-face uit te voeren. Voor ons bij de ChatCoach is het de praktijk van alle dag al dan niet aangevuld met face-to-face bijeenkomsten.
De digitale wereld is bijzonder gemakkelijk toegankelijk. En dat ook nog voor een grote groep mensen! Het is van essentieel belang om waardetoevoegende diensten/producten voor individuen te creëren die betekenisgeving voeden en zin geven….