23 oktober 2008 -
Meer dan 75 procent van de onderzochte wervingssites scoren een onvoldoende als het om de online sollicitatie-ervaring van werkzoekenden gaat. Dit is de belangrijkste conclusie van het onderzoek dat Digitaal-Werven jaarlijks uitvoert onder de wervingssites van Nederlandse bedrijven.
Van de 350 bedrijven vielen er bijna 80 bedrijven af omdat ze geen vacatures op hun website hadden staan. Bas van de Haterd, initiatiefnemer van Digitaal-Werven, stelt: "Het is redelijk dramatisch. Grote bedrijven, vaak beursgenoteerd, die wel mensen zoeken maar geen vacatures op de eigen website hebben staan. Ook niet eens een verwijzing naar de dochterbedrijven waar de vacatures wel op de website staan. Een gemiste kans, want er komen wel werkzoekenden op hun website." Daarnaast vielen ongeveer twintig bedrijven af omdat de website niet cross browser compatible was. Dat wil zeggen dat de site goed functioneerde in zowel Internet Explorer als Firefox; de twee meest gebruikte browsers in Nederland op dit moment.
Minder serieus
Van de ruim 250 overgebleven bedrijven scoorde driekwart dus een onvoldoende. In 2007 was dit nog `slechts` 50 procent. "Het onderzoek is dit jaar sterk uitgebreid, we hebben meer dan twee keer zoveel bedrijven onderzocht, de enige verklaring die ik heb is dat onder de allergrootste bedrijven een segment zit dat hun online werving minder serieus neemt," aldus Van de Haterd.
Maar er is ook goed nieuws. In 2007 was er namelijk geen enkel bedrijf dat een 7 of hoger scoorde. Dit jaar is de hoogste score een 7,25 en waren er in totaal vijf bedrijven met meer dan een 7 op een schaal van 1 tot 10.