zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Kredietcrisis nieuw excuus om later te betalen

23 oktober 2008 - De kredietcrisis vormt in hoog tempo hét excuus om leveranciersrekeningen later dan normaal te betalen. Daarom verscherpen vooral MKB’er hun incassoprocedures nu ze moeilijker kortlopend krediet krijgen en afhankelijker zijn van inkomende kasstromen.  

Dat signaleert incasso- en gerechtsdeurwaarderorganisatie Flanderijn. De excuses die ondernemers aanvoeren lopen uiteen van werkelijke betalingsproblemen en gelegenheidsexcuses tot simpelweg platte smoezen. "We zetten er regelmatig vraagtekens bij," zegt Flanderijn directielid Michel van Leeuwen. "Veel bedrijven hebben opeens spaartegoeden bij Icesave staan, anderen hebben zeer veel aandelen Fortis die niets meer waard zijn. Noem het maar op. Het patroon dat we nu zien herkennen we overigens. De periode in 2001 bijvoorbeeld net na de aanslagen van 9/11, grepen veel ondernemingen aan om later te betalen en ook reorganisaties door te voeren." 



Aan de bel trekken

Flanderijn ziet op dit moment vooral de betalingsachterstanden oplopen tussen bedrijven in het MKB onderling. Het bedrijf adviseert ondernemers vooral tijdig aan de bel te trekken en het niet te laten aankomen op gerechtelijke procedures die kostbaar kunnen zijn en vaak lang duren. "Nu zien we veel excuses bij het MKB. Het is wachten tot de consument zijn excuses klaar heeft. In dat geval zullen de debiteurenportefeuilles snel oplopen bij woningcorporaties, nutsbedrijven, verzekeraars en anderen." 

Vijf excuses

De belangrijkste excuses om niet te betalen zijn op dit moment:
- Ik heb mijn geld in aandelen Fortis belegd
- Ik heb geld uitstaan bij Icesave
- Mijn bank heeft de geldkraan volledig dichtgedraaid
- Mijn klanten betalen mij ook niet
- Ons bedrijf heeft alle leveranciersbetalingen op 90 dagen gezet.

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Wanbetaler misbruikt vakantie-excuus
 Nederlandse bedrijven gaan komende jaar slechter betalen
 Top tien excuses van bedrijven om niet te betalen
 Op tijd betalen is niet meer normaal
 
 
reacties
 
Jean Meuris  |   | 
23-10-2008
 | 
11:23 uur
Met twee voeten op de grond blijven. Er hebben al vele crisissen de revue gepasseerd. Alles herstelt zich. De financiële crisis is een bankenaangelegenheid door wanbeheer, verkeerde beslissingen, misinvesteringen, speculatie en virtueel kapitaal, dat er nu ineens niet meer schijnt te zijn door het internationale beurzenspel. Wat is financiële crisis? Wie voelt dat? Ach nee, laat onze leveranciers niet in de kou staan onder het mom van financiële crisis, belachelijk. Laat de wijze Europese ministers onze euro maar eens met een procentje zakken, eens kijken wat de grote beursbonzen zullen doen en hoe de wereldbank reageert. Wedden dat de olie ook goedkoper wordt...het begin van het herstel.
A.G.R.  |   | 
23-10-2008
 | 
14:25 uur
Leverancierskrediet mag gezien worden als een aparte dienst die een bedrijf aan de afnemer levert; dat apart benoemen en daar vooraf een kostenplaatje aan plakken (bij overschrijding) kan veel problemen achteraf voorkomen.
Ook de salesmensen betrekken bij het nabellen van herinneringen versterkt de positie en kan tot snellere betaling leiden.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10