22 oktober 2008 -
Veel `vaststaande`managementwijsheden zijn nergens op gebaseerd. Mensen horen namelijk alleen wat ze willen horen, en baseren hun beslissingen op vooroordelen. Dit stellen Bob Sutton en Jeffrey Pfeffer, professoren aan Stanford, in hun boek `Management Advice: Which 90% Is Crap?`.
In hun boek rekenen de auteurs af met een ware parade aan managementhypes. Express.be schrijft dat ze onder meer door de mythe van de prestatiebeloning heenprikken door aan te tonen dat bedrijven met de hoogste prestatiebeloningen het op de beurs het slechtst doen.
Teamsport
Volgens de auteurs is zo’n mythe echter zo hardnekkig, omdat die een `winner takes all` mentaliteit bevordert. Maar: dat werkt vooral bij individuele sporten, terwijl het bedrijfsleven meer lijkt op een teamsport. Bovendien bestaat `het team` in het bedrijfsleven niet alleen uit de mensen binnen de organisatie, maar ook uit externe stakeholders. Binnen zo`n team een paar mensen behandelen en belonen als sterspelers, leidt er toe dat de rest zich verongelijkt voelt.
Bron:Tijdschrift Controlling, Express.be