21 oktober 2008 -
Alle commotie rondom de toenemende milieuproblematiek heeft weinig effect op het autogebruik van de Nederlandse bevolking. Tweederde verkiest de auto boven het openbaar vervoer en 63 procent is niet bereid de auto te laten staan en te gaan carpoolen.
Dichterbij het werk gaan wonen is geen optie voor 80 procent , maar het afhandelen van zakelijke afspraken via telefoon of videoconferencing is voor bijna driekwart een goed alternatief. Een en ander blijkt uit onderzoek op Routenet.nl.De belangrijkste redenen om de auto te laten staan zijn het vermijden van de files (29 procent) en minder autokosten (26 procent). Minder milieuvervuiling komt op de laatste plaats (zestien procent).
Fiscaal voordeel
De overheid stimuleert groen rijden, onder andere door fiscaal voordeel. Voor bijna tweederde van de respondenten is dit een reden om bij de volgende auto te kiezen voor een zuinigere auto, vanwege de lagere autokosten (42 procent), minder belasting van het milieu (41 procent) en een lagere bijtelling (dertien procent). Een zuinigere auto is voor twintig procent van de respondenten geen optie, omdat ze vinden dat ze al genoeg aan het milieu doen of omdat dit niet bij hun werksituatie past.
Files
Niet het milieu, maar het vermijden van files is het argument om de auto te laten staan. De dagelijkse files blijven een grote ergernis voor de Nederlandse autobestuurders. Volgens 84 procent van de respondenten doet de overheid niet genoeg om de fileproblematiek te verminderen. Ondanks alle initiatieven, denkt bijna 89 procent van de respondenten dat Nederland nooit afkomt van het fileprobleem.
Dit geeft precies weer hoever we gezonken zijn en daadwerkelijk zijn verzonken in de matte houding van de overheid ten aanzien van files.
Je kan ook niet verwachten dat men de auto laat staan ten behoeve van het milieu: hier staat te weinig compensatie tegenover. Het milieu helpen moet immer een symbiose zijn, bijvoorbeeld minder en milieuvriendelijker (bijv. hybride) rijden en dan tegelijkertijd een fiscaal voordeel krijgen.
Er zijn ook te weinig harde argumenten waarmee aangetoond wordt dat de auto op normale snelheid (100 tot 130 KM per uur) de boosdoener in het milieu is. Naast diverse andere vervuilers (fabrieken, afval, mest) is de 'file' een ernstigere vervuiler.
@Bjorn,
Ik ben het met je eens.
Alleen is het niet zo dat hybride rijden het milieu spaart, het tegendeel is waar. Een Pryus belast in zijn complete levenscyclus het milieu meer dan twee Hummers H2. Dat is bewezen in gedegen onderzoek. Een Audi A4 2.0 diesel stoot minder CO2 uit dan de Pruys bij vergelijkbaar gebruik.
De vervuiling door files is vele malen groter dan wanneer het verkeer gewoon kan rijden. Stilstaande auto's stoten ook CO2 en andere schadelijke stoffen af, zonder dat ze maar een meter verder komen. Neem daarbij dat de doorsnee roker rijdend zelden rookt en in de file wel even een peuk opsteekt, dan hebben we ook nog een versterkend effect.
Maar ja, overheden nemen zelden rationele besluiten, ze gaan met de stroom van de opinie van een kleine groep harde schreeuwers mee, zonder goed onderzoek te doen of zelfs goed onderzoek naast zich neer te leggen omdat het niet ''politiek gewenst'' is.
Ondertussen hecht de Nederlander niet zo aan het milieu, wel in woorden, niet in daden.
En als we andere onderzoeken dan de onderzoeken die steeds weer om aandacht schreeuwen lezen, dan blijkt ook weer dat al die doemscenario's sterk overdreven zijn en gebaseerd op vluchtige onbewezen aannames.
D. Bartels
|
|
21
-
10
-
2008
|
16
:
01
uur
Vanmorgen met de trein naar Schiphol gegaan.
Afstand: 17 km, een keer overstappen, 6,50 armer en verregend. Openbaar vervoer is duur en oncomfortabel.