11 augustus 2002 -
Managers van verkoopteams boeken de beste resultaten als ze uitgaan van sterke principes. Veel managers baseren hun stijl van leiding geven echter op 'softe' factoren zoals empathie en vaardigheden op het gebied van teambuilding.
Die zijn veelal gebaseerd op normen en waarden die in een bedrijf heersen. Normen en waarden zijn aan verandering onderhevig en daardoor kan onduidelijkheid onststaan.
Principes veranderen niet Verkoopmanagers kunnen daarom beter kiezen voor een duidelijke leiderschapsstijl ook wel management by principle genoemd, aldus een artikel in Sales Management. Als principes kunnen bijvoorbeeld gelden: openheid, evenwicht, geduld, respect, harmonie, win/win, betrouwbaarheid, vernieuwing, commitment, synergie, dienstbaarheid of wederzijdse afhankelijkheid. Dergelijke principes veranderen in tegenstelling tot waarden en normen niet.
Beste aanpak De beste aanpak is verschillende principes te kiezen die goed samengaan, ook als ze op het eerste gezicht niet met elkaar in evenwicht zijn. Gedacht kan worden aan vernieuwing in combinatie met harmonie. De principes kunnen toegepast worden op hoe het bedrijf werkt, hoe medewerkers met elkaar omgaan, op de doelen die men nastreeft en op de benadering van klanten.
Bron:Profnews.nl