17 oktober 2008 -
Een journalist beslist meestal binnen zeven seconden of hij een persbericht zal verwerken en publiceren. Het is dus zaak om dat bericht zo goed en aantrekkelijk mogelijk op te stellen. Dat stelt Madeleine Dembour in haar boek 'Qui a peur des journalistes?' (Wie is bang van de journalisten?), zo schrijft 6Minutes.be.
Het is daarom verbijsterend dat nog heel wat organisaties hun persbericht versturen met als titel ‘Persbericht’. De meeste journalisten drukken in dat geval namelijk meteen op de deleteknop. Zorg er dus voor dat uw persbericht altijd een titel heeft, het liefst een die zo ‘catchy’ mogelijk is, zodat de ontvanger geprikkeld wordt verder te lezen.
Overzicht
Verder is het aan te raden om de essentie van het persbericht in de aanhef van het e-mailbericht te vermelden en het feitelijke bericht te verwerken in de e-mail of er als Word-document bij te voegen. Gebruik geen pdf, want dat verwerkt een stuk moeilijker. Ook illustraties en mogelijk extra documentatiemateriaal kunt u bijvoegen. Dembour geeft nog meer nuttig advies. Zo moet een persbericht steeds gedateerd zijn, gericht tot een geselecteerde contactpersoon en ondertekend met naam, email en oproepnummers van de auteur. Verder de klassiekers: een persbericht moet beantwoorden aan de vragen wie, wat, waar, wanneer, hoe, waarom. Wees bovendien beknopt en beperk een bericht liefst tot een A4-tje.
Verzendtijdstip Tot slot raadt Dembour aan een persbericht liefst omstreeks 14 uur te verzenden. Bij de kranten is de avondploeg dan net begonnen en weekbladjournalisten hebben nog ruim de tijd om het bericht te verwerken.
Bron:6Minutes