Sociale netwerken vooral gebruikt voor privécontacten
17 oktober 2008 -
Meer dan 50 procent van de zakelijke gebruikers logt dagelijks in op netwerksites. In Nederland en Spanje ligt dat percentage zelfs op respectievelijk 63 en 75 procent. Vier procent logt zelfs elk uur in. Dat blijkt uit Europees onderzoek van Survey Sampling International.
De populariteit van sociale netwerken is te verklaren aan de hand van de zakelijke voordelen. Zo bieden sociale netwerken internetgebruikers de mogelijkheid hun relatie met collega’s en zakelijke contacten te verdiepen. Van de ondervraagden geeft 47 procent echter aan sociale netwerksites voornamelijk te gebruiken voor interactie met vrienden en collega’s. Anderen geven aan sociale netwerken te gebruiken om hun vrienden en bekenden te bespioneren of observeren. De weinige respondenten die sociale netwerken actief inzetten voor zakelijke relaties, geven aan dat de voornaamste mogelijkheden in PR en klantrelaties liggen.
Marketing
Ondanks de hype rondom web 2.0 hebben weinig business-to-business gebruikers de nieuwe technologieën toegevoegd in de marketingplannen. In Spanje en Duitsland, de landen waarin sociale netwerken het meest worden gebruikt voor zakelijke doeleinden, geeft slechts een kwart van de respondenten aan dat web 2.0 een onderdeel uitmaakt van hun marketingstrategie. In Nederland is dat acht procent.
Yep van dat spioneren klopt wel ik ben volgens mij de enige op Hyves van wie de blocklist langer is dan de vriendenlijst ;-) ik voeg ook alleen maar mensen toe die ik echt ken ....