zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Sollicitanten selecteren bedrijf op basis van beginletter

13 oktober 2008 - Onbewust kiezen mensen er vaak voor te solliciteren bij een bedrijf waarvan de naam met dezelfde letter begint als de hunne. Uiteraard spelen ook functie en salaris een rol, maar volgens onderzoek van twee hoogleraren van de Universiteit Gent is die invloed minder groot dan gedacht.

Dat schrijft Basti Baroncini op P&O Actueel. "Het name-letter effect houdt in dat we onbewust een voorkeur hebben voor dingen die beginnen met dezelfde letter als onze naam," zegt professor Frederik Anseel. "De oorsprong hiervan is eigenliefde. Het effect was al bekend in de relatiecontext, maar nog niet eerder in verband gebracht met de arbeidsmarkt." Na uitgebreide analyse bleek dat er twaalf procent meer overeenkomsten bestaan tussen de namen van werknemers en werkgevers dan men zou verwachten op basis van kansberekening. 



Andersom?
Is het ook zo dat bedrijven hun personeel (onbewust) mede selecteren op basis van voorletters? Anseel: "Daar verrichten we momenteel onderzoek naar. Maar het effect is in ieder geval zeer sterk wanneer werknemers een bedrijf kiezen." Maar wat hebben bedrijven aan deze kennis? "Vooralsnog niet zo veel. Ik zou niet willen adviseren om de naam van het bedrijf te veranderen om meer mensen binnen te halen. Maar als je een bedrijf begint, is het wellicht niet verstandig een naam te kiezen met een moeilijke letter. Verder zijn we nu aan het kijken of werknemers eerder van baan wisselen bij een naamsverandering van het bedrijf omdat ze zich er minder plezierig voelen. Het klinkt gek, maar daar zijn aanwijzingen voor. Ook kijken we naar de effecten van anoniem solliciteren op basis van alleen de initialen."


Bron: P&O Actueel
 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Sollicitant doet nauwelijks moeite
 Bedrijfsfilm beďnvloedt sollicitant
 Zes versiertips om sollicitanten te verleiden
 Moderne bedrijfsnaam is kort en nikszeggend
 
 
reacties
 
E Geenen  |   | 
13-10-2008
 | 
13:51 uur
Vreemd. de komkommertijd is allang weer voorbij.

Overigens gaat dit verhaal totaal niet voor mij op. Geen enkel bedrijf welke ik heb gekozen voor producten of diensten voldoen aan deze nieuwe eye-opener. Ook niet de bedrijven waarvoor ik heb gewerkt.

Ik ben wel dol op Eigenheimers.
Jolanda  |   | 
15-10-2008
 | 
19:02 uur
@ Geenen,
ha ha ha Eigenheimers die is leuk. En nee, voor mij gaat deze regel ook niet op. Ik kom zelfs niet in de buurt van de beginletter ... ben benieuwd naar de resultaten en onderzoekscriteria van het onderzoek.
Sven  |   | 
15-01-2012
 | 
01:05 uur
Voor de geďnteresseerde heb ik op leerwiki een artikel geschreven over zelfselectie onder sollicitanten. Dat artikel heeft overigens wel een iets hoger wetenschappelijk karakter dan bovenstaand stuk.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10