Acht communicatietips tegen kredietstress in uw team
10 oktober 2008 -
Of u het nu wilt of niet, ook uw organisatie krijgt te maken met de economische crisis – direct of indirect. Stress over de huizenmarkt, pensioen, brandstofprijzen en natuurlijk kredietproblemen eisen hun tol van werknemers en dat gaat weer ten koste van de productiviteit.
Het is dan ook belangrijker dan ooit dat managers zich inspannen om het moraal in hun team hoog te houden. Volgens Watson Wyatt betekent dat dat ze moeilijke onderwerpen niet uit de weg moeten gaan en duidelijk moeten communiceren. Natuurlijk kunt u uw mensen niet adviseren omtrent hun eigen financiën, maar u kunt ze wel geruststellen omtrent pensioenregelingen bijvoorbeeld. Ook kunt u hen tips geven over beleggingen en sparen. Vorig jaar al toonde Watson Wyatt aan dat werkgevers die effectief communiceren met hun werknemers de beste resultaten behalen en meer betrokken medewerkers hebben.
Acht tips voor managers
In de huidige turbulente tijd kan goede communicatie zelfs het verschil betekenen tussen blijven bestaan en ten onder gaan. Een perfect moment om een aantal basale leerpunten nog eens onder de aandacht van leidinggevenden te brengen:
1. Wees een leider
Een goede leider heeft niet alle antwoorden maar is daar eerlijk over. Hij/zij legt uit wat de onderneming doet om problemen aan te pakken. Weten dat het management er is om hen door onzekere tijden te leiden is cruciaal voor de medewerkers.
2. Toon uw kracht
Herstel de kerncompetenties en – waarden die de onderneming succesvol maakten in ere. Bespreek met uw team hoe die u ook vooruit zullen helpen in de toekomst.
3. Wees zichtbaar
Geloofwaardigheid, overtuigingskracht en passie kunt u alleen live overbrengen. Werknemers putten kracht uit een betrokken en goed geïnformeerde leiders.
4. Maak gebruik van uw team
Zorg dat u weet wat uw mensen al dan niet weten en wat u moet communiceren. Betrek ieder teamlid bij besprekingen. Beperk het gevaar van roddels en insinuaties naar aanleiding van afgeluisterde gesprekken tussen managers; wees open.
5. Coördineer de communicatie goed Zorg dat uw interne en externe berichtgeving op elkaar aansluit. Werknemers mogen berichten over de onderneming nooit eerst in de krant lezen.
6. Deel de verantwoordelijkheid
Wees duidelijk over wat u van iedereen verwacht. Iedereen wil helpen – vertel ze hoe ze dat kunnen doen.
7. Houd de media in de gaten
Zorg dat u weet wat er in uw team omgaat. Houd de berichtgeving over uw onderneming in de media en sociale netwerken in de gaten. Reageer snel en alert op roddels en onjuiste berichten, zoals mogelijke ontslagen.
8. Wees menselijk
Sommige werknemers komen persoonlijk in de problemen door de crisis. Erken die en maak hen attent op mogelijke middelen die hen ter beschikking staan, eventueel vanuit de onderneming.