zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Acht communicatietips tegen kredietstress in uw team

10 oktober 2008 - Of u het nu wilt of niet, ook uw organisatie krijgt te maken met de economische crisis – direct of indirect. Stress over de huizenmarkt, pensioen, brandstofprijzen en natuurlijk kredietproblemen eisen hun tol van werknemers en dat gaat weer ten koste van de productiviteit.

Het is dan ook belangrijker dan ooit dat managers zich inspannen om het moraal in hun team hoog te houden. Volgens Watson Wyatt betekent dat dat ze moeilijke onderwerpen niet uit de weg moeten gaan en duidelijk moeten communiceren. Natuurlijk kunt u uw mensen niet adviseren omtrent hun eigen financiën, maar u kunt ze wel geruststellen omtrent pensioenregelingen bijvoorbeeld. Ook kunt u hen tips geven over beleggingen en sparen. Vorig jaar al toonde Watson Wyatt aan dat werkgevers die effectief communiceren met hun werknemers de beste resultaten behalen en meer betrokken medewerkers hebben. 



Acht tips voor managers
In de huidige turbulente tijd kan goede communicatie zelfs het verschil betekenen tussen blijven bestaan en ten onder gaan. Een perfect moment om een aantal basale leerpunten nog eens onder de aandacht van leidinggevenden te brengen: 

1. Wees een leider

Een goede leider heeft niet alle antwoorden maar is daar eerlijk over. Hij/zij legt uit wat de onderneming doet om problemen aan te pakken. Weten dat het management er is om hen door onzekere tijden te leiden is cruciaal voor de medewerkers. 

2. Toon uw kracht

Herstel de kerncompetenties en – waarden die de onderneming succesvol maakten in ere. Bespreek met uw team hoe die u ook vooruit zullen helpen in de toekomst. 

3. Wees zichtbaar

Geloofwaardigheid, overtuigingskracht en passie kunt u alleen live overbrengen. Werknemers putten kracht uit een betrokken en goed geïnformeerde leiders. 

4. Maak gebruik van uw team

Zorg dat u weet wat uw mensen al dan niet weten en wat u moet communiceren. Betrek ieder teamlid bij besprekingen. Beperk het gevaar van roddels en insinuaties naar aanleiding van afgeluisterde gesprekken tussen managers; wees open. 

5. Coördineer de communicatie goed
Zorg dat uw interne en externe berichtgeving op elkaar aansluit. Werknemers mogen berichten over de onderneming nooit eerst in de krant lezen. 

6. Deel de verantwoordelijkheid

Wees duidelijk over wat u van iedereen verwacht. Iedereen wil helpen – vertel ze hoe ze dat kunnen doen. 

7. Houd de media in de gaten

Zorg dat u weet wat er in uw team omgaat. Houd de berichtgeving over uw onderneming in de media en sociale netwerken in de gaten. Reageer snel en alert op roddels en onjuiste berichten, zoals mogelijke ontslagen. 

8. Wees menselijk

Sommige werknemers komen persoonlijk in de problemen door de crisis. Erken die en maak hen attent op mogelijke middelen die hen ter beschikking staan, eventueel vanuit de onderneming.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 CEO focust momenteel op interne communicatie
 In zeven stappen naar een dichtgetimmerd rampenplan
 Middenmanager wekt meer vertrouwen dan top
 Interactief werkoverleg essentieel bij veranderingen
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10