10 oktober 2008 -
Kredietwaardigheid heeft zelden zoveel aandacht gekregen als de laatste weken. Hoe weet u of een bedrijf nog wel kredietwaardig is? Voor wie zijn kredietmanagement op orde heeft geen reden voor paniek, wel reden voor extra voorzorgsmaatregelen.
CreditChecker.nl zet de belangrijkste aandachtspunten op een rij:
1. Controleer, check, en dubbelcheck
Deze meest logische stap wordt vaak overgeslagen. Er zijn echter genoeg kanalen om de basale bedrijfsgegevens op te vragen. Aan de hand van deze gegevens kunt u snel een goede inschatting maken van actuele risico. Neem hierbij wel in overweging dat balansinformatie geen inzicht biedt in de huidige financiële gezondheid van een onderneming.
2. Stel de betaalcondities bij
Houd de afgesproken betaalcondities goed tegen het licht en pas deze aan, met de huidige toestand als maatstaf. Maak duidelijke afspraken en communiceer hierover helder met klanten en leveranciers.
3. Plan terugkerende controles in
Bedrijven zijn vaak geneigd alleen in tijden van onzekerheid de financiële staat van een prospect, leverancier of klant te controleren. Daarna gaat men vaak over tot de orde van de dag. Wie echt zeker wil zijn, doet er verstandig aan elk kwartaal de gegevens te actualiseren. De praktijk leert dat wanneer men deze controle in de eigen financiële kwartaalrapportages meeneemt, veranderingen in risico’s en kansen op faillissementen tijdig worden erkend. Wie zaken doet met buitenlandse ondernemingen, kan een tweemaandelijkse update van de belangrijkste gegevens een verstevigde grip op het eigen kredietmanagement leveren.